‘Papieren huis-aan-huisfolder blijft populair’

‘Papieren huis-aan-huisfolder blijft populair’. Dat blijkt uit de jaarlijkse NOM Folder Monitor. Het onderzoek is uitgevoerd door Gfk.

Papieren folders hebben een netto bereik van 11,3 miljoen mensen. En digitale folders bereiken netto 3,9 miljoen mensen. Het netto bereik geeft aan hoeveel personen van een bepaalde willekeurige reclamefolder er minimaal één heeft bekeken.

Zo’n 96 procent van de Nederlanders leest weleens een papieren of digitale reclamefolder. Vorig jaar gold dit nog voor 97 procent. Gemiddeld besteedt een Nederlander wekelijks zeventien minuten aan het lezen van een folder.

Ruim drie op de vijf consumenten (61 procent) lezen alleen papieren folders. Bijna een kwart bekijkt zowel papieren als digitale versies. Ruim de helft (53 procent) van de Nederlanders vindt het een groot gemis als de papieren folders zouden verdwijnen.

Verder blijkt dat consumenten nu vaker gebruikmaken van apps waarin folders digitaal bekeken kunnen worden. In vergelijking met vorig jaar zijn er nu 400.000 meer consumenten die dergelijke apps gebruiken. Met name onder de groep van twintig tot en met 49 jaar is het gebruik toegenomen.

“De positie van de papieren folder is en blijft ijzersterk”, zegt voorzitter Stephan van den Eijnden van DDMA Businessgroep Verspreidingen, opdrachtgever van het onderzoek. “Papieren folders zetten aan tot bezoeken van winkels en aankopen, het bekijken van digitale folders leidt vaak tot bezoeken van de website”, aldus Van den Eijnden.

Folders

Plaats een reactie