Regelmatig moedigen bedrijven en organisaties hun klanten aan voortaan digitaal te communiceren. Ze gebruiken daarbij nogal eens misleidende milieuargumenten tegen papier. De internationale Two Sides-organisatie spreekt ze daar met succes op aan.
In de eerste zes maanden van 2019 onderzochten de papier-promotors van Two Sides de websites van wereldwijd 102 organisaties. Op 69 ervan werden ongegronde claims aangetroffen over de impact van print en papier op het milieu zoals ‘Digitale afschriften besparen bomen’. Inmiddels hebben 38 van deze organisaties hun communicatie over dit onderwerp aangepast of verwijderd, nadat Two Sides ze erover benaderde.

Two Sides heeft sinds 2010 al bij 441 bedrijven succes geboekt met deze actie tegen ‘greenwashing‘. Het komt het vaakst voor in sectoren als de telecom, banken en financiĆ«le instellingen, en de overheid.
Digitaal of op papier
Uit onderzoek van Two Sides bleek dit voorjaar dat ruim de helft (53%) van de respondenten vermoedt dat de bewering dat digitaal communiceren ‘beter voor het milieu is’ verhult dat de afzender eigenlijk gewoon kosten wil besparen. Bovendien wil 81% zelf kunnen bepalen of ze digitaal of op papier communiceren met hun dienstverleners: 38% zegt zelfs te overwegen over te stappen naar een ander bedrijf of andere leverancier als ze gedwongen worden voortaan digitaal te communiceren.