“Studenten die vaker gedrukte boeken lezen, presteren beter bij het lezen. Ze besteden meer tijd aan lezen, en lezen meer met plezier, dan studenten die meer lezen vanaf digitale apparaten.” Dat blijkt uit een nieuw OESO / PISA-rapport, getiteld ‘21st Century Readers: Developing Literacy Skills in a Digital World‘.
Volgens het rapport leest in totaal ongeveer een derde van de wereldwijd ondervraagde studenten zelden of nooit boeken. Daar waar een derde van de studenten boeken vaker op papier leest, leest 15% vaker op digitale apparaten en leest 13% even vaak op papier en digitaal.
Leesvaardigheid van groot belang
Deze cijfers zijn volgens het rapport alarmerend. Hoewel het positief is dat de voorkeur uitgaat naar het lezen van gedrukte boeken, leest twee derde van de studenten niet genoeg – of genoeg in druk – om een goede leesvaardigheid te ontwikkelen. Dit kan verstrekkende gevolgen hebben. Een goede leesvaardigheid is immers van cruciaal belang in onze kennismaatschappij. Jongeren moeten in staat zijn om autonoom door digitale omgevingen te navigeren. Ook moeten ze de ruis van ‘nepnieuws’ en desinformatie kunnen filteren. Het onderzoek is volgens de makers een dan ook duidelijk signaal naar ouders en onderwijsaanbieders. Er moet meer worden gedaan om het lezen van papier veilig te stellen binnen het onderwijs.
Nederlandse studenten: ‘liever papier’
Nederland behoort volgens het onderzoek tot de 24 landen waar het plezier in lezen afneemt – en het staat in dat rijtje bovendien helemaal onderaan. De Nederlandse studenten scoren wel het hoogst op de PISA-ranglijst als het gaat om het meerdere malen per week lezen van e-mail (64%) en online chatten (97%). Bijna de helft (44%) geeft aan zelden of nooit een boek te lezen. Maar onder de studenten die dat wél doen, geeft 39% de voorkeur aan papier, tegen 9% digitaal.