De return on investment van een print-campagne was altijd al meetbaar.
Via call-to-actions of door simpelweg omzetresultaten te vergelijken. In de wereld van de folders is dit een beproefde methode.
Over de effectiviteit van folders bestaat dan ook weinig discussie. Dankzij online-toepassingen in combinatie met QR-codes en tags is de meetbaarheid nog verder toegenomen.
Er zijn ook andere, even oude als beproefde communicatiemiddelen met een bewezen return on investment. Wat te denken van de zakelijke kalender?
Wat vindt Edgar Willemse?
“Zo’n kalender met je bedrijfsnaam en je logo is niet alleen een nuttig instrument, maar ook nog eens een ware blikvanger.”

“De zakelijke kalender blijft”
Edgar Willemse is directeur bij drukkerij Van de Water in Schiedam. Het bedrijf scoort de afgelopen jaren erg goed met de productie van vooral zakelijke kalenders. Daarnaast blijft van de Water één van de toonaangevende formulierendrukkers van Nederland. Bij Van de Water werken achttien mensen.
“Onze kalenders vind je vooral terug in de zakelijke markt. Denk aan transportbedrijven, technische bedrijven, aan de offshore maar ook aan dienstverlenende bedrijven. Overal waar mensen vooruit moeten plannen hangen kalenders aan de muur. Dat kan een kwartaal zijn, een half jaar of zelfs een jaar vooruit.
Laatst was ik op een beurs in Duitsland. Daar zie je hoe groot deze markt is. Er zijn drukkers die meer dan twee miljoen kalenders per jaar produceren. Ik weet dan ook zeker dat de zakelijke kalender blijft. Wat ik positief vind is dat er steeds meer aandacht komt voor de vormgeving. Het oubollige gaat er meer en meer van af. Zakelijke kalenders worden in de huisstijl ontworpen. Ze trekken aandacht aan de muur.
Print Pakt leg ik op twee manieren uit. Print als digitaal drukwerk maakt producten mogelijk die vroeger niet konden, bijvoorbeeld kalenders in een oplage van 150, of een handjevol formulierensets met doordruk. Print Pakt ook doordat klanten print en drukwerk op hun waarde weten te schatten. Onze opdrachtgevers hoef ik er niet van te overtuigen dat een kalender een perfect marketinginstrument is. Zo’n kalender met je bedrijfsnaam en je logo is niet alleen een nuttig instrument, maar ook nog eens een ware blikvanger. Tegen een relatief bescheiden budget hang je een jaar lang pal voor de neus van je klant. Noem mij eens een marketinginstrument dat dit tegen dezelfde lage kosten voor elkaar weet te krijgen.”
Edgar Willemse, Drukkerij Van de Water, Schiedam