Een mooi gedrukt tijdschrift verslaat moeiteloos de prachtigste website.

Waar web- en app-ontwerpers gebonden zijn aan protocollen, vaste indelingen en interaction design, hebben grafisch ontwerpers op papier volledige, creatieve vrijheid.

PP-nummer-5


Wat vindt Rolf Ceha?

“Een campagne als Print Pakt is nodig. Niet alleen voor de klant van de onze klanten, maar ook voor drukkers zelf.”

16_04_kvgo_jv_15_05_rolf_ceha

“Het oog wil ook wat voelen”

Rolf Ceha en Ron VanderBroeck zijn de oprichters van Finishing Touch Foliedruk in Nuth. Bij het bedrijf werken vijf mensen. Zij pregen, stansen, brengen folie aan of beveiligen waardoor drukwerk extra opvalt.

“Het drukwerk dat wij met allerlei technieken veredelen, kan niet vervangen worden door digitale communicatiemiddelen. Denk aan waardebonnen, cadeauverpakkingen of wijnetiketten. Boekomslagen met een preeg vallen extra op in de boekhandel. Ontwerpster Irma Boom maakte een boek voor Chanel dat helemaal en alleen uit blindpregen bestond. Dat maken wij.

Er is op sommige terreinen sprake van een revival van ambachtelijke technieken. Platenhoezen komen terug en mensen zien graag drukwerk in letterpress – boekdruk met een zware moet. Vaak kleine oplagen, maar mooi om te maken. ‘Make the view touchable’.

Een campagne als Print Pakt is nodig. Niet alleen voor de klant van onze klanten, maar ook voor drukkers zelf. De mogelijkheden om drukwerk juist die uitstraling te geven die het beoogt, daarvoor is onze vakkennis onontbeerlijk.

Of de campagne werkt, kan ik niet goed beoordelen. Wel weet ik dat wanneer je niets doet er ook niets verandert. Je kunt naar digitale vormen van communicatie grijpen zoals marketeers veel doen, daar zijn zeker goede toepassingen voor. Wil je echt dat je boodschap overkomt, blijft hangen en mensen tot actie overgaan dan is een sterke vorm, bedacht door een goede ontwerper een prima startpunt. Daarna gaan wij steeds een stapje verder door drukwerk een gouden randje te geven. Of zilver. Of welke kleur folie dan ook. Alles voor de wow-factor, alles voor een schitterend resultaat.”

Rolf Ceha, Finishing Touch Foliedruk, Nuth