Drukwerk bestellen is eenvoudiger dan ooit en de mogelijkheden zijn vrijwel onbegrensd.
Grafische bedrijven in Nederland lopen in technologisch opzicht voorop. Kleine en grote oplagen, van visitekaartjes tot en met billboards ter grootte van een flatgebouw, supersnelle doorlooptijden – het is allemaal verkrijgbaar en betaalbaar. De kwaliteit is fantastisch en consistent. Elke klant zijn eigen persoonlijke magazine? De drukker draait er zijn hand niet voor om.
Wat vindt Peter Moes?
“Ik vind het aan de ondernemers zelf om hun klanten te overtuigen van nut en noodzaak van drukwerk.”
“Luister naar de klant”
Peter Moes is directeur van Multicopy The Communication Company | Lelystad en Almere. Bij zijn bedrijven werken veertien mensen aan een breed pakket communicatie-oplossingen. Dat begint met advies en ontwerp en gaat tot en met standbouw op beurzen en de uitvoering van crossmediale campagnes.
“Print Pakt is een goed initiatief. Ik ben positief over alles wat er gedaan wordt om drukwerk te promoten. Bij Multicopy halen we een groot deel van onze omzet nog altijd uit print en drukwerk. Twintig jaar geleden stapte ik de bedrijfstak binnen, zonder technisch-grafische bagage. Ik vind het een mooi vak, maar in die twintig jaar is er erg veel veranderd. Of je wilt of niet, je zult met die veranderingen mee moeten gaan of je redt het niet.
Voor mij is de belangrijkste vraag wat de klant wil bereiken. Wij kunnen dan adviseren wat de beste manier is om die doelstellingen binnen het budget te realiseren. Je bespreekt plannen en wensen, peilt de doelen en dan kom je met een concreet voorstel. Daar kan drukwerk zeker een onderdeel van uitmaken, maar per se noodzakelijk is dat niet altijd.
Veranderingen in de markt merk je als eerste binnen je eigen onderneming. Ik vind het dan ook aan de ondernemers zelf om hun klanten te overtuigen van nut en noodzaak van drukwerk. Ik denk dat Print Pakt vooral bekend is onder grafische bedrijven. Maar wij snappen die boodschap al. Het gaat er juist om opdrachtgevers die met communicatievragen zitten te helpen die op te lossen. Daarbij speelt print vaak een belangrijke rol.
Print Pakt is erg gericht op papier, terwijl er zoveel meer print is. Denk aan signing, relatiegeschenken en aan kleding. De voorbeelden kun je veel breder trekken. Cruciaal is voor mij dat de klant bepaalt en dat wij als communicatiespecialisten hem daarbij kunnen ondersteunen. Daar zit je onderscheidend vermogen.”
Peter Moes, Multicopy The Communication Company | Lelystad en Almere