Uit onderzoek naar leesbaarheid blijkt keer op keer: consumenten begrijpen gedrukte informatie beter dan informatie op het scherm.

Drukwerk is een betrouwbaar medium. Mensen weten dat iemand de moeite heeft genomen om de boodschap op papier te brengen en dat maakt die boodschap sterker.

PP-nummer-2


Wat vindt Rob Wilders?

“Is eenmaal de interesse gewekt met drukwerk dan moeten we voor onze klanten traffic zien te genereren naar hun online omgeving.”

robwilders
“Print Pakt en klikt”

Rob Wilders is directeur van de Ecomediagroep in Nieuwkoop. Gestart als klassieke drukkerij in 1967 bestaat de organisatie nu uit drie zelfstandige business units, te weten Ecomediasolutions (software en solutions), Ecopublishers (publishing & design) en Ecodrukkers (printing & fulfilment).

“Er is geen sector die zoveel ‘waste’ genereert als de communicatie-industrie. Slechts een fractie resulteert in de beoogde respons. Het is vaak strooien met confetti. Ecomediagroep levert een bijdrage aan het reduceren van deze verspilling met het oog op een schonere wereld. Niet langer 1 maal 10.000, maar 10.000 maal 1. Een mix van smart offset, digitale printtechnieken, geavanceerde software en kennis van variabel design vormen daarbij de uitgangspunten.

Drukwerk kan niet meer zonder online en online kan niet meer zonder drukwerk. Papier heeft daarbij de functie om aandacht te trekken, interesse te wekken en slaat de brug naar het internet. Online zorgt vervolgens met actuele informatie voor de dialoog en converteert interesse naar actie. Met andere woorden: papier is het startpunt geworden van het koopproces. Het straalt vertrouwen uit en is in staat om beleving over te brengen.

Is eenmaal de interesse gewekt dan moeten we voor onze klant traffic zien te genereren naar zijn site. Voorwaarde is dan wel dat vormgeving en boodschap van beide media op elkaar zijn afgestemd. Daarbij is de beheersbaarheid van productinformatie essentieel. Om die reden hebben wij als mediabedrijf een belang van vijftig procent in Taspac Software. Hierin ontwikkelen en exploiteren we productinformatiemanagement oplossingen. Vanuit één platform worden alle media, zowel offline als online, van de juiste productinformatie voorzien.

Wij verwachten dat verdienmodellen van mediabedrijven in de toekomst sterk zullen veranderen. Opdrachtgevers betalen straks niet langer voor het drukken van een aantal folders, maar voor het aantoonbare aantal conversies die we voor ze behalen. Wat dat betreft hebben we veel geleerd van Google, die dat spel als geen ander beheerst. In onze strategie spelen we nu al in op deze situatie, hetgeen ons vakgebied zo interessant maakt.”

Daarom steun ik de boodschap van Print Pakt. Wel wil ik het motto aanscherpen in Print Pakt en klikt.”

Rob Wilders, Ecomediagroep, Nieuwkoop