Je product is via de webshop, de groothandel of gewoon in de winkel verkrijgbaar en je geeft daar aandacht aan via social media en jouw website.
Met behulp van digitale media vergroot je de voorkeur voor je merk. Maar veel potentiële klanten bevinden zich net buiten je digitale blikveld. Hoe leid je de doelgroep naar de bovenkant van de verkooptrechter? Drukwerk is de startknop voor een succesvolle pull-strategie. Via gedrukte media komt jouw boodschap bij mensen die je product of merk nog niet kenden.
Wat vindt Wouter van As?
“Het stoort mij dat bedrijven onder het mom van duurzaamheid drukwerk uit hun communicatiemix schrappen.”
Effectiviteit moeten we aantonen
Wouter van As is commercieel directeur bij drukkerij Van As in Oud-Beijerland. Bij het grafisch bedrijf werken dertig mensen. Van As is gespecialiseerd in drukwerk, kalenders, point of sale-materiaal en sign.
“Rond drukwerk is op de een of andere manier een onnatuurlijk negatief sentiment gegroeid. We zullen als individueel bedrijf, maar ook al branche aan de slag moeten om dat beeld te veranderen. Print Pakt is daarom een prima initiatief. Het stoort mij dat bedrijven onder het mom van duurzaamheid drukwerk uit hun communicatiemix schrappen. Je kan door digitaal te werken kosten besparen, maar dat heeft niets met het milieu te maken. Dat neem ik overigens niemand kwalijk. Wij moeten ons eigen verhaal vertellen en daarmee zetten we stapjes vooruit.
We hebben veel contact met jonge marketeers. Campagnes sturen ze bij of stoppen ze op basis van Google Analytics. Die methodes om de effectiviteit van drukwerk en print te meten en te analyseren mis ik. Mensen zijn absoluut bereid 1 euro in drukwerk te investeren als dit 1,40 euro oplevert. Maar die effectiviteit moet je wel kunnen aantonen. Behalve bij direct mail zijn we dat niet gewend.
De stelling dat drukwerk een vertrekpunt is voor new business wordt breed onderschreven. Dat telefoonboeken en naslagwerken beter in de digitale wereld tot hun recht komen weten we. Maar wil je nieuwe klanten benaderen of bestaande klanten aanzetten tot acties dan werkt drukwerk prima. Bedrijven die verkopen via het web stoppen niet voor niets steeds meer boekjes en folders bij een bestelling. Drukwerk is een betrouwbaar medium.
Succesvolle projecten zouden we als bedrijfstak veel meer moeten delen, waarbij actief optreden helpt om een te negatieve beeldvorming om te vormen. Nu worden we teveel in het defensief gedwongen.”
Wouter van As, Drukkerij van As, Oud-Beijerland
New business in de praktijk
Onderzoek
Naar actieve printmedia als verleider?
Hoe stelt de MKB marketingmanager vast of de kosten van de inzet van actieve printmedia bij een geplande marketingcommunicatie, ter aanvulling of als alternatief op inzet van passieve of digitale media, opwegen tegen het effect van printmedia, binnen de context van het eigen bedrijf? Marketingcommunicatie met printmedia, ofwel ‘hoe krijg ik mijn winkel vol.’
Actieve-Printmedia-als-verleider-in-de-digitale-wereld-12.02.2014 | Richard van Hoorn