Opnieuw campagne om boekhandels te steunen

De CPNB start een nieuwe campagne om fysieke boekhandels ook aan de start van 2022 te steunen. Na de aanpassing van de cadeaucampagne en de ‘Mogen we weer op je rekenen’-campagne, begint op 3 januari een nieuwjaarscampagne. Die moet de boekverkoop bij lokale boekhandels te stimuleren.

In coronajaar 2021 zijn er meer boeken verkocht. De lokale boekhandel profiteert daar helaas nog onvoldoende van, legt CPNB uit. “Boekhandels spelen een belangrijke rol in de samenleving: niet alleen als verkooppunt van boeken, maar ook als sociale ontmoetingsplaats en verspreider van leesplezier. Bovendien hebben boekhandels een positieve invloed op de leefbaarheid van de directe omgeving, waar ook omliggende winkels in winkelstraten van profiteren. Fysieke boekhandels zorgen tevens voor een gevarieerd aanbod. Want zij verkopen meer (relatief onbekende) boeken van bijvoorbeeld debutanten dan online retailers. In de eerste drie maanden van een debutant gaat maar liefst 90% van de boeken bij de stenen boekhandel over de toonbank.”

Radio, print en social media

Als onderdeel van de lockdowncampagne die juist de lokale boekhandel moet steunen, worden diverse radiospots uitgezonden. Die moeten consumenten aansporen door te pakken op hun goede voornemen ‘meer te lezen’ en bij hun favoriete boekhandel online een boek aan te schaffen. De campagnepagina steunjeboekhandel.nl deelt lockdown leestips van boekverkopers. Luisteraars van Radio 2, Sky Radio en Radio 5 horen met regelmaat ‘meer lezen in 2022? Begin vandaag en bestel bij je favoriete boekhandel’. Ook in print en op sociale media komt deze boodschap gedurende de maand januari meermaals voorbij.

Plaats een reactie