Oplage 2016: Telegraaf grote verliezer, Trouw en FD bijna stabiel

De dagbladoplage daalt in 2016 opnieuw. Bij de landelijke titels verliest De Telegraaf relatief veel, Trouw en FD beperken de teruggang.

Bij de regionale kranten is het verlies van Het Parool relatief hoog. In Leeuwarden en Barneveld valt de schade mee. Metro zakt voor het eerst onder de 400.000.

Piet Bakker analyseerde de aantallen. Nederlandse kranten verliezen in 2016 bijna vijf procent van hun betaalde oplage vergeleken met het jaar daarvoor. De grote verliezer in 2016 is De Telegraaf die acht procent van haar betaalde oplage kwijtraakte en nu ook op jaarbasis onder de 400.000 zakt. In 2015 was de betaalde oplage nog 416.000 – in 2016 bedraagt die 382.000. Elke dag beëindigen 94 Telegraaf-lezers hun abonnement.

Volgens de laatste cijfers van het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) doen Trouw en FD het relatief goed, zij beperken hun verlies bij de betaalde print-oplage tot 1 procent (FD) en 2 procent (Trouw).

De totale betaalde printoplage bedraagt in 2016 2.343.518 exemplaren, dat is 4,5 procent minder dan in 2015 (2.454.531). Landelijke titels verliezen 5,4 procent, regionale dagbladen 3,4 procent.

Sinds 2000 is de betaalde oplage met 45 procent gedaald, gemiddeld met 3,5 procent per jaar. In de eerste jaren schommelde het verlies rond de 3 procent, sinds 2013 ligt dat percentage rond de 5 procent. In 2003 daalde de totale betaalde oplage onder de vier miljoen, in 2012 onder de drie miljoen.

Klik hier voor het hele artikel van Piet Bakker.

Kranten

Plaats een reactie