De bestedingen aan buitenreclame – vaak ook aangeduid met ‘out of home’, of OOH – namen in 2021 kwartaal na kwartaal toe. De markt herstelt zich daarmee voortvarend. Voor 2022 wordt verdere groei voorzien.
Outreach, het branchecollectief van buitenreclame-exploitanten, publiceerde eind januari de cijfers over het voorbije jaar. “De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in 2021 met 32% gegroeid tot een bedrag van € 187 miljoen. De grootste groei kwam in 2021 voor rekening van digitale out of home (DOOH). Daar werd € 84 miljoen aan besteed, tegen € 52 miljoen in 2020.”
De verhouding tussen traditionele OOH en digitale buitenreclame heeft zich ten gunste van digitaal ontwikkeld. “In 2019 en 2020 lag het aandeel van digitaal nog op 36%. In 2021 is dat opgelopen naar 45%. Met een piek in het vierde kwartaal van 49%. DOOH wordt hiermee een steeds volwaardiger speler in het digitale reclame speelveld.”
Nu de coronamaatregelen voorlopig grotendeels zijn opgeheven, verwacht Outreach een verder herstel van de markt. “Buitenreclame is een van de mediumtypen die het hardst is geraakt door de maatregelen als gevolg van corona. Daarnaast zal de verdere opmars van DOOH een extra impuls geven aan de toename van de bestedingen aan (D)OOH in 2022.”