Het merkbereik van magazines groeit gestaag door vooral een stijging van het online bereik. De 44 magazinemerken in het NOM Mediamerken-onderzoek bereiken samen 11,1 miljoen Nederlanders per maand. Dit is 76 procent van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder.
“Een gemiddeld magazinemerk dat zowel via print als online verschijnt, bestaat voor 51 procent uit alleen digitale lezers en 43 procent alleen papieren lezers. 6 Procent leest zowel van papier als digitaal”, schrijft de Magazine Media Associatie (MMA) op basis van de recent gepupliceerde NOM-cijfers.
Volgens MMA wordt de top 5 magazinemerken met het grootste merkbereik gevormd door: 1) Libelle (4 miljoen), 2) Veronica Magazine (3 miljoen), 3) Story (2,5 miljoen), 4) Margriet (2,5 miljoen) en 5) Autoweek (2,3 miljoen). “Het merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen 1 maand minimaal 1x heeft gelezen, op papier of digitaal. Kortom: het maandbereik van totale print en digitale merken.”
Groot aanvullend bereik
Online zorgt voor een groot aanvullend bereik, stelt MMA: “Het maandelijks online bereik is bij 22 van de 44 gemeten magazinemerken groter dan het maandbereik in print.” Dit is vooral zichtbaar bij de Nederlandse versies van internationale magazinemerken als Cosmopolitan en ELLE. Dat geldt ook voor special interest magazines, zoals bijvoorbeeld Fiets, en magazines met een mannelijke of jonge doelgroep zoals Autoweek en Fashionchick.
RTV bladen zoals Veronica magazine hebben eveneens een groter digitaal bereik dan printbereik. Ook een aantal vrouwenmerken, zoals Story en Nouveau tellen inmiddels meer online lezers dan printlezers. Bij andere vrouwenmerken zoals Libelle, LINDA. en Margriet is het aandeel print/digitaal 50/50.