Uit onderzoek naar het effect van media inzet op merkbeleving blijkt dat de impact van zowel kranten als magazines aanzienlijk is. Bovendien gaan print en advertenties goed samen op het gebied van ‘advertentiebeleving’.
Het onderzoek door GroupM laat zien dat kranten als meest impactvol kunnen worden bestempeld. “Dit verschil is verklaarbaar door grootte en clutter, twee aspecten die bij kranten simpelweg gunstiger uitvallen”, aldus Loïs Schut, Director of Strategy & Innovation bij GroupM.
Schut legt uit: “Zoals verwacht zien we binnen kranten een hoge impact van 1/1-pagina advertenties. Deze impactscore benadert zelfs die van instream online video. De 1/2-pagina scoort lager dan de 1/1-pagina en de 1/4-pagina scoort op zijn beurt weer een stuk lager dan de 1/2-pagina, wat logischerwijs te wijten is aan de kleinere advertentiegrootte en de omringende content. Bij magazines zijn de openingsspread en back cover het meest impactvol.”
Advertentiebeleving
Dat offline print en advertenties goed samengaan blijkt ook wel uit de antwoorden van de respondenten rondom advertentiebeleving. “Volgens 52% van de respondenten is er bij het medium print een goede of zelfs zeer goede advertising fit. Dit is een stuk hoger dan de benchmark (36%) waarin alle mediumtypen binnen de impactonderzoeken zijn meegenomen. Ook op ad saturation, oftewel verzadiging van advertenties, en ad disruption scoort print erg goed. Hierbij zijn de scores respectievelijk 26% (benchmark 59%) en 18% (benchmark 52%).”
Doel van het onderzoek was om de merkimpact te meten van platformen (kranten en magazines), advertentie omgevingen (offline print, online replica, online web pagina) en de diverse advertentie types. Het representatieve panel bestond uit 3.400 Nederlanders die hebben aangegeven kranten en/of magazines te lezen. Eerder zijn onder andere Social, Display, Video, Audio, OOH en Retail onderzocht.