Onderzoek naar de toekomst van de papieren folder

Steeds meer steden lijken te willen overstappen op de ja/ja-sticker als ‘opt-in’-regeling voor huis-aan-huisreclame. Mediabureau Abovo Media vroeg zich af welke kansen er nog zijn voor de folder. Het onderzoek leverde interessante inzichten op.

“De reden voor het lezen van reclamefolders is vooral functioneel”, concluderen de onderzoekers. “Van alle respondenten geeft 71% aan de folder te lezen voor relevante aanbiedingen, 43% voor inspiratie, 30% voor oriĆ«ntatie op winkels, 26% voor het vergelijken van producten en 16% ter ontspanning/vermaak. Er zijn flinke verschillen per branche in het gebruik van de folders.”

Cijfers uit het Abovo-onderzoek

“Papieren folders worden het meest gebruikt voor de dagelijkse boodschappen, binnen deze categorie nemen ze de 1e positie in (49%) en de online versie hiervan de 3e positie (24%).” Zodra het brievenbusbeleid verandert naar een opt-in regeling, zorgt dat duidelijk voor een omslag naar online foldergebruik: “Maar dat vangt zeker het gebrek aan de papieren folder niet op!”

Abovo Media komt op basis van het onderzoek ook tot enkele aanbevelingen, zoals: “Denk na over alternatieven, zowel online als ook via selectieve (geadresseerde) verspreiding van folders. Er is ook op lokaal gebied zeer veel mogelijk, een vervanging van de folder zit er waarschijnlijk niet in, maar een kostenefficiĆ«nte combinatie van offline (bijvoorbeeld hah-bladen of OOH) en online middelen zal zeker dicht in de buurt kunnen komen.”

En er lijkt wel degelijk een belangrijke rol voor de folder weggelegd: “De zoekende consument zal zijn weg op de een of andere manier wel gaan vinden, er zijn genoeg middelen om deze consument op het juiste moment en de juiste plaats te bereiken. Niet makkelijk te bereiken is de latente consument. De consument die niet op zoek was naar jouw product, maar daar uiteindelijk wel mee de winkel uit liep. Juist deze latente consument vormt de grootste uitdaging.”

Meer informatie over het onderzoek is via Abovo Media beschikbaar.

Folders

Plaats een reactie