Omzet buitenreclame naar recordhoogte

De bestedingen aan (Digitale) Out Of Home (OOH) reclame zijn in de eerste helft van 2022 uitgekomen op € 108 miljoen. Volgens branchorganisatie Outreach werd “nog niet eerder de omzet grens van € 100 miljoen gepasseerd in de eerste helft van een jaar”.

“De groei ten opzichte van dezelfde periode in 2021 bedroeg 73%. De totale omzet over het eerste halfjaar van 2022 ligt bijna 12% hoger dan over dezelfde periode in 2019. Dat was het laatste normale jaar voor de uitbraak van corona.”  

Bestedingen aan (D)OOH per kwartaal in 2021/Q1 2022 (x € miljoen) – Bron: Outreach

Volgens Outreach laten de cijfers zien dat de markt voor (digitale) buitenreclame is hersteld van de gevolgen rond de coronamaatregelen. “Maar daar bovenop is ook sprake van een substantiële groei, niet in de laatste plaats door de ontwikkelingen bij digitaal. Daar groeiden de halfjaaromzetten met 82% ten opzichte van dezelfde periode in 2021. De traditionele vormen van out of home plusten 66%. Het aandeel van digitaal is inmiddels opgelopen tot 44% over de eerste helft van 2022 en 46% in het tweede kwartaal.”

Met de huidige groeicijfers is buitenreclame weer op weg naar € 200 miljoen, stelt Outreach. “De laatste keer dat die grens werd gepasseerd was in precorona-jaar 2019 (€ 211 miljoen).”

Buitenreclame

Plaats een reactie