In tien jaar tijd is MAX Magazine, het blad van Omroep MAX, uitgegroeid tot het grootste weekblad van Nederland. En de groei is er voorlopig nog niet uit, stelt omroepbaas Jan Slagter bij Spreekbuis.nl.
MAX Magazine bestaat in maart tien jaar. Elke week ontvangen 200.000 abonnees het blad in huis, en er gaan nog eens 27.500 exemplaren in de losse verkoop. Hoofdredacteur Peter Contant benadrukt in gesprek met Spreekbuis.nl dat het omroepblad meer is dan ‘een blad met alleen een radio- en tv-spoorboekje en gezellige ditjes en datjes’. “Het is een journalistiek blad, dat we steeds beter proberen te maken, zoals dat bij professionele redacties hoort.”
Crossmediaal werken
Contant ziet een geleidelijke verschuiving van papier naar digitaal. “We werken veel crossmediaal. De lijnen in de organisatie zijn kort, dus is het makkelijk dwarsverbanden te maken tussen het blad en programma’s. We maken ook podcasts, nieuwsbrieven.” Toch is het papier nog lang niet uit beeld, meent Slagter. “Onze doelgroep leest graag van papier, en je ziet dat bijvoorbeeld de papieren oplage van kranten na jaren van flinke daling stabiliseert.”
Milieuaspecten van papier
Er wordt bij MAX Magazine ook nagedacht over de milieuaspecten van het papier, legt Contant uit op Spreekbuis.nl. “Voor elke boom die voor onze papierconsumptie wordt gekapt, worden er twee terug geplant. We zoeken ook naar alternatieven voor het sealen van het blad, want onze lezers zijn milieubewuster geworden en we willen van de plasticberg af. Ook al gebruiken we nu al afbreekbaar plastic voor het sealen.”
Lees het hele artikel op Spreekbuis.nl