NRC mag zichzelf European Newspaper of the Year noemen, een belangrijke onderscheiding voor dagbladvormgeving. De jury stelt dat de Nederlandse krant er ‘jong, dynamisch en vooruitstrevend’ uitziet.
Anne-Marije , artdirector van NRC zegt in de eigen krant dat ze de prijs ziet ziet “als een bekroning voor de inspanningen van de creatieve teams om samen een krachtige, herkenbare beeldtaal te ontwikkelen”. Die voor eenheid zorgt tussen de papieren krant, NRC online, podcasts en de uitingen op sociale media: “De lezer ziet meteen: hé, dat is NRC.”
“De krant is allang niet meer alleen het geschreven woord”, aldus Vendeville in NRC. “Visuele journalistiek is minstens zo belangrijk. Visuele journalistiek kan complexe verhalen toegankelijk maken, de lezer verrassen en een verhaal op een andere manier vertellen.”
NRC won de prijs in de categorie ‘nationale krant’. De Duitse Tagesspiegel werd winnaar in de categorie ‘regionale krant’, der Freitag pakte de prijs bij de weekbladen en de Griekse zakenkrant Naftemporiki werd verkozen tot beste ‘kleine krant (oplage tot 35.000)’.
Er namen 136 kranten uit 22 landen deel aan de 25ste editie van de competitie.