NRC Handelsblad verscheen vijftig jaar geleden, op 1 oktober 1970, voor het eerst – als fusiekrant van het (Amsterdamse) Algemeen Handelsblad (sinds 1828) en de Nieuwe Rotterdamse Courant (sinds 1843). Bovendien kwam de krant vijfentwintig jaar geleden, in 1995, als eerste landelijke nieuwsmedium in Nederland online met een eigen website. “Twee jubilea, één verjaardag.”
In een speciale jubileumeditie en online maakte de krant de balans op, met uiteraard ook een uitgebreide terugblik. Daarin ook aandacht voor de ontwikkelingen van de krant zelf, zoals de doorbraak van kleur, in april 1989: “De voorpagina toont twee besmeurde zeehonden als slachtoffers van een ramp met de olietanker Exxon Valdez. Het voedt op de redactie een discussie over ‘popularisering’.”
In 2001, na de aanslagen in New York, brengt NRC dagenlang ook beeldverhalen, met rijen foto’s boven in de pagina’s: “Groot nieuws verandert de wereld, én opvattingen over vorm en inhoud van een krant.”
NRC lanceert op 14 maart 2006 een ochtendeditie, nrc.next, “voor jongere lezers (twintigers, dertigers). Het klassieke dagblad neemt de gedaante aan van een dagelijks verschijnend tijdschrift, dat vooral de achtergronden bij het nieuws belicht en ‘uitpakt’ met fotografie en infographics.” Sinds 2015 brengen NRC Handelsblad en nrc.next dezelfde inhoud en vormgeving: “Als laboratorium voor journalistieke vernieuwing heeft nrc.next gezorgd voor tienduizenden nieuwe lezers en tientallen jonge journalisten op de NRC-redactie.”
NRC Handelsblad en nrc.next vormen, met een gezamenlijk bereik van 426.000 lezers, het vierde landelijke dagblad van Nederland.