December is de cadeaumaand bij uitstek. Uit onderzoek blijkt dat mensen het geven van boeken ervaren als iets zeer persoonlijks. Rond de kerstdagen startte daarom een nieuwe campagne: ‘Geef meer met een boek’. Die krijgt in 2020 vervolg.
Volgens de speciale campagnewebsite is een boek is het meest persoonlijke kerstcadeau dat je kunt geven: “Veel origineler dan een paar wollen sokken of een Italiaans luchtje. Met een boek geef je namelijk meer dan alleen een boek. Je geeft je geliefde stof tot nadenken, een brok in de keel of zelfs een steuntje in de rug.”
De cadeaucampagne Geef meer met een boek is volgens de stichting CPNB zo ontwikkeld dat deze op meerdere cadeaumomenten georganiseerd kan worden: “Te denken valt aan Vaderdag, Moederdag, Valentijn, Sinterklaas en Kerst. Tijdens Kerst 2019 organiseerden we de campagne voor het eerst en in 2020 zal deze zich vaker herhalen.”
Boek op het verlanglijstje
Uit consumentonderzoek door GfK in opdracht van KVB Boekwerk blijkt dat iets meer dan een vijfde van de Nederlanders in de afgelopen twaalf maanden een boek of meerdere boeken cadeau heeft gedaan. Een kwart van de Nederlanders geeft aan dat een boek één van hun favoriete cadeaus is om te krijgen. Een gelijk aandeel geeft dan ook aan dat een boek ‘altijd’ op hun verlanglijstje staat.
Meer mensen naar de boekwinkel
Het positioneren van het boek als een mooi cadeau met grote meerwaarde is in de nieuwe strategie van het CPNB één van de speerpunten: “Uiteindelijk moeten door deze nieuwe aanpak meer mensen de weg naar de boekwinkel weten te vinden.”