Rond tv-persoonlijkheid Joko Winterscheidt lanceert de uitgever van ‘Der Stern’ het lifestyle blad ‘JWD‘ ofwel ‘Joko Winterscheidt’s Druckerzeugnis’.
Na Facebook dat in juni het papieren magazine ‘Grow’ lanceerde, lijkt het tv-programma ‘Duell um die Welt’ een trend te volgen van tv-media en social media die een traditioneel medium inzetten.
Lancering via alle mediakanalen
JWD begint niet voorzichtig met een proefnummer, maar gaat meteen als een raket. De starteditie bedraagt 200.000 exemplaten en JDW verschijnt 10 keer per jaar, ook in de kiosk. JDW maakt ook meteen veel lawaai met een brede reclamecampagne via alle marketingkanalen. Met bioscoopreclame, tv-advertenties, gedrukte advertenties, radio-spots, online reclame en via social media kan de Duitse consument eigenlijk niet om het nieuwe blad heen. Voor de gehele marketingcampagne is volgens Der Stern-uitgever Alexander Schwerin meer dan 2,5 miljoen euro uitgetrokken.
Tijdschriftjunkie
Joko Winterscheidt noemt zichzelf een echte tijdschriftjunkie. “Ik lees veel verschillende tijdschriften – van ‘Gala’ tot ‘Brandeins’, ‘Monocle’ of ‘Condé Nast Traveler’.”
Hij zegt dat het tactiele van print hem fascineert; de geur en de verschillende soorten papier. Hij hoopt met zijn magazine zijn generatie die vooral digitaal georiënteerd is kennis te laten maken met het papieren medium. Hij vindt tijdschriften iets rustgevends hebben: “Het is enorm ontspannend om te gaan zitten met een tijdschrift in je hand.”