Onder de nieuwe naam Nationaal Media Onderzoek gaat het bereik van televisie, radio, print en online worden gemeten. Het bereiksonderzoek levert belangrijke data voor bureaus, adverteerders en media-exploitanten bij het plannen van hun campagnes.
De crossmediale opzet van het nieuwe onderzoek is een wereldprimeur, stellen initiatiefnemers SKO, NLO, Vinex en NOM. Deze organisaties zijn nu nog verantwoordelijk voor het rapporteren van respectievelijk de kijkcijfers, de luistercijfers, het online bereik, en de oplages en het bereik van printmedia in Nederland. In de voorgenomen gecombineerde opzet van het Nationaal Media Onderzoek (NMO) wordt elk afzonderlijk bereiksonderzoek vernieuwd en sterk verbeterd. Op termijn vervangt dit onderzoek de huidige standaarden.
Koppelen van datasets
“De laatste fase in de bouw van het NMO is het koppelen van de verschillende datasets aan elkaar. Een fusie van datasets wordt ondersteund door een overlap van de individuele panels en vragenlijsten. Hiermee wordt het mogelijk om cross mediale data te creëren op mediumniveau en op campagneniveau.”