Amsterdam krijgt een nieuw wekelijks huis-aan-huis blad onder de naam City. De magazine-achtige krant is volgens de makers een antwoord op het Amsterdamse beleid de verspreiding van folders te reguleren.
In Amsterdam verschijnt City in vier lokale edities met in elke editie nieuws en informatie uit de verschillende stadsdelen. Die redactionele component is een voorwaarde om de krant ook te mogen bezorgen bij huishoudens zonder brievenbussticker. Sinds begin dit jaar is het verspreiden van ongeadresseerd reclamedrukwerk in Amsterdam bij deze huishoudens namelijk niet meer toegestaan. Volgens het stadsbestuur bespaart het nieuwe systeem papier en draagt het bij aan een ‘duurzaam Amsterdam’. De makers van de nieuwe krant stellen in antwoord daarop: “Het productieproces van City is duurzaam. In Nederland wordt 85% van het oud papier ingezameld en hergebruikt. Dat maakt papier tot één van de meest duurzame producten die er bestaat.”
City wordt mogelijk gemaakt door retailpartners Kruidvat, Blokker, Dirk van den Broek en Seats and Sofas. De krant, met een omvang van 48 pagina’s, komt vanaf half juni bij 320.000 Amsterdamse huishoudens in de brievenbus.
Uitgever H.A.H. Retail zegt de ambitie te hebben om City ook in andere steden uit te brengen waar gewijzigde regels gaan gelden voor de bezorging van reclamedrukwerk: “Hierdoor ontstaat mogelijk een landelijk netwerk van hyper lokale huis-aan-huis bladen, dat een belangrijke impuls gaat geven aan lokale journalistiek.”