Nibud: ‘Belangrijke informatie altijd via de post’

Het Nibud vindt dat bedrijven en organisaties belangrijke informatie altijd zonder kosten per post moeten opsturen. En dat moet ook eenvoudig te regelen zijn.

Zeker veertig procent van de Nederlanders worstelt met de financiële administratie. Ze hebben geen overzicht omdat rekeningen op verschillende manieren binnenkomen, bijvoorbeeld per post en per e-mail. Deze groep heeft ook vaker betalingsachterstanden en staat vaker rood. Dat blijkt uit onderzoek van het Nibud.

Daarnaast raken mensen het overzicht kwijt omdat ze steeds meer abonnementen hebben. “Denk aan automatische incasso’s van Netflix, maaltijdboxen en internetabonnementen”, zegt Gabriëlla Bettonville van het Nibud tegen de NOS.

“Mensen vergeten wat ze allemaal betalen en kunnen daardoor ook in de problemen komen. We noemen dat onzichtbare incasso’s. 44 procent van de Nederlanders heeft daar last van.”

Volgens het Nibud wordt er tegenwoordig veel meer verwacht van de consument of burger. “Vroeger vielen alle rekeningen, oproepen enzovoort op de mat”, zegt Bettonville. “Nu moet je voor belangrijke informatie bijvoorbeeld zelf inloggen op mijnoverheid.nl of op websites van bedrijven. Dat vergeten mensen.”

Het Nibud vindt dat bedrijven en organisaties belangrijke informatie altijd zonder kosten per post moeten opsturen. En dat moet ook eenvoudig te regelen zijn. Om mensen te helpen hun administratie te ordenen, biedt het Nibud gratis e-mailcoaching aan.

Ook print

Plaats een reactie