NEE TEGEN JA-JA

Als het aan de Raad Nederlandse Detailhandel (RND) en de beroepsgroep MailDB ligt, komt er geen ja-ja-sticker in plaats van de ja-nee en nee-nee sticker voor brievenbusreclame.

Amsterdam wil in de eigen gemeente per 2017 een ja-ja-sticker invoeren om de hoeveelheid papieren foldermateriaal te reduceren. Drie op de tien bezorgde folders zou ongelezen worden weggegooid.

In Amsterdamse brievenbussen zonder een ja-ja-sticker mag er vanaf 2017 geen reclamedrukwerk meer worden bezorgd. Wie nog folders wil ontvangen, moet dus actie ondernemen. Nu is dat nog andersom: huishoudens die niet gediend zijn van reclamedrukwerk moeten een sticker opplakken.
stock-photo-3859283-no-junk-mail-with-newspaper

MailDB zet deze maatregel een rem op de vrije folderbezorging, waardoor ondernemers worden gehinderd die willen adverteren. Ook verliezen consumenten een belangrijk middel om geld te besparen. ”De folder is een effectieve en efficiënte motor van de lokale middenstand die het toch al lastig heeft,’’ aldus voorzitter Stephan van den Eijnden van MailDB, vandaag in De Telegraaf. Volgens de branche is reclame via folders goed voor 29 procent van de omzet van lokale ondernemers. Folders dragen substantieel bij aan de bekendheid en beeldvorming van onze producten en diensten. Er mag dus niet achteloos worden omgesprongen met het recht op commerciële informatie,” aldus de RND in een persbericht.

Wouter Weide, secretaris van de RND, zegt verder: “Al meerdere keren heeft de staatssecretaris van Milieu in de Tweede Kamer aangegeven vast te houden aan bestaande zelfregulering en nu probeert de Partij van de Dieren in Amsterdam alsnog een doorbraak te forceren, zonder dat lokale bijzonderheden om maatwerk vragen. Een overambitieuze gemeente, die ons al verbood om ballonnen bij evenementen te gebruiken en nu dus ook verhindert om reclamefolders aan onze klanten te verspreiden.”

De Telegraaf meldt dat de maatregelen zijn afgekondigd door D66-wethouder Choho (afval), na een voorstel van de Partij voor de Dieren. Volgens Choho bespaart de maatregel tot wel 3000 ton papier per jaar in de stad alleen, wat neerkomt op 750 ritjes met de vuilniswagen. Al het gebruikte papier dat door de introductie van de Ja-Ja-Sticker niet meer in de vuilnisbak verdwijnt, bespaart 10.000 bomen, becijferde de wethouder.brievenbussen

Het RND vindt dat winkeliers al genoeg hun nek uitsteken om allerlei zaken die maatschappelijk van belang zijn te regelen, al dan niet door zelfregulering. “Wij reduceren de hoeveelheid verpakkingsmaterialen en betalen een heffing op deze materialen, om zo de inzameling en hergebruik mogelijk te maken. Burgers hoeven daar dus niet meer apart voor te betalen. De detailhandel is gestopt met uitdelen van gratis plastic tassen, en zo zijn nog veel meer initiatieven te noemen. Met de beste wil van de wereld zien wij de uitzonderingssituatie niet die rechtvaardigt dat Amsterdam aanvullende regels zou moeten maken en een succesvolle nationale zelfregulering om zeep helpt,” aldus de RND.

Folders

Plaats een reactie