Maar liefst 63 procent van de Nederlanders geeft tijdens vakanties nog altijd de voorkeur aan het lezen van papieren magazines en boeken ten opzichte van online en e-readers. Dit blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA).
“Veel Nederlanders onder de dertig jaar zijn opgegroeid met digitaal lezen. Maar zij laten fysieke edities van magazines en boeken voorlopig niet links liggen”, schrijft MMA. “Zo leest 61 procent van de deze groep op vakantie liever een papieren dan digitaal magazine. Veertigers zijn hier met 75 procent het fanatiekst in.
“Verder is de behoefte om even ‘offline’ te zijn voor 63 procent van de dertigers de voornaamste reden om er op vakantie een magazine of boek bij te pakken. Hiermee steekt deze groep boven andere leeftijdscategorieën uit.”
Ander leesgedrag
MMA noemt het opvallend is dat maar liefst 41 procent op reis andere typen boeken en magazines leest dan thuis. “Behalve het leesvoer is ook het leesgedrag van Nederlanders op vakantie anders dan normaal. Zo leest 46 procent van hen op vakantie meer magazines dan dat ze in dezelfde periode thuis zouden doen. Opvallend is dat vrouwen hier met 48 procent een stukje meer toe zijn geneigd dan mannen (44 procent).”
Tegelijkertijd bladert 58 procent van de respondenten op vakantie ook langer in hun favoriete magazine of boek dan thuis op de bank of in bed. Ook hierin hebben vrouwen met 63 procent een hoger aandeel dan mannen (55 procent).