Wekelijks worden er in Nederland 225 miljoen folders verspreid, oftewel gemiddeld 36 verspreide leaflets, folders en brochures per huishouden. Daarmee zit Nederland drie keer boven het Europese gemiddelde van 12 verspreide folders per week, per Europees huishouden.
Tijdens de ‘Nationale Dag voor de Brievenbusreclame’ maakte de vakjury zich, bij de uitreiking van de Folder Vakprijs, dan ook geen zorgen over de toekomst van de reclamefolder: “Verwacht wordt, dat de rol van het gedrukte exemplaar nog lang niet is uitgespeeld. (…) Consumenten waarderen die ‘ouderwetse’ folder nog steeds en adverteerders – waaronder vele retailers – realiseren nog steeds hoge conversiecijfers met hun reclamefolder.” De daling van 2 procent in 2013 van het totale aantal Nederlandse reclamefolders laat zich snel verklaren, aldus de jury in haar rapport: ” “Naast kostenbesparingen aan de kant van de adverteerders, wordt de afname ook veroorzaakt door een toename van het aanbod digitale folders. Per week worden er 5 miljoen folders online gelezen, tegen 112 miljoen offline exemplaren. De verwachting is, dat het aantal digitale folderlezers de komende jaren verder zal groeien. Hierbij fungeren vooral mobiel en tablet als accelerator.”