“ICT is het beste wat ons als grafische sector is overkomen.” Dat zei mr. Print Pakt – Alex Kunst – tijdens Print Pakt Live voor een uitverkochte zaal op 20 mei in Scherpenzeel.
“Omdat het internet zo groot is, denken we vaak dat het drukwerk volledig heeft vervangen. Maar ICT is ook de C van Communicatie en wij, de grafische bedrijven, zijn de communicatie-industrie bij uitstek.
In die communicatie blijft drukwerk een essentiële rol spelen. Zelfs een internetgigant als Google maakt gebruik van gedrukte flyers om nieuwe klanten te werven, dan zegt dat toch genoeg.
We moeten natuurlijk erkennen dat drukwerk al lang niet meer het enige kanaal is voor die communicatie maar daarmee is de rol van print nog niet uitgespeeld. Integendeel, Print pakt als nooit tevoren.”
Langskomen
Met jarenlange grafische ervaring, zowel in de drukkerij zelf als bij een vakblad, is hij bij uitstek de man om de boodschap van Print Pakt uit te dragen. Mr. Print Pakt komt daarvoor desgewenst ook naar grafische bedrijven die een open dag voor hun klanten willen organiseren.
“Vaak zie je in communicatieland door de bomen het bos niet meer. Daardoor blijft de rol van drukwerk soms ook aan het oog onttrokken. Het is dan aan ons als grafische sector om onze klanten steeds weer te vertellen dat print een onmisbare rol voor hen speelt.
Uitgangspunt is toegevoegde waarde. Wat voegen de gedrukte producten die wij kunnen leveren toe voor onze klanten én vooral ook voor de klanten van die klanten? Met drukwerk kan heel veel, dat willen en moeten we uitdragen. Kijk naar de reclamebureaus, die moeten voortdurend met nieuwe ideeën aankomen. Wij kunnen ze daarbij ondersteunen en duidelijk maken hoe drukwerk een doorslaggevende rol kan spelen in hun campagnes. Die bureaus en andere opdrachtgevers weten vaak ontzettend goed wat ze met een potentiële klant moeten doen als die eenmaal in hun zogenaamde trechter zit. Maar hem of haar in die trechter krijgen, dat is de truc.”
Doorslaggevende rol
“Daar kan drukwerk een doorslaggevende rol bij spelen, maar dan moeten we ze dat wel vertellen. U moet uzelf steeds de vraag stellen: wat kan ik doen voor mijn klanten en dat dan vervolgens ook aan die klant gaan vertellen. Print Pakt biedt daarbij alle mogelijke ondersteuning.”