Als een van de circa 260.000 bezoekers proefde Mr. Print Pakt de afgelopen weken de sfeer in Düsseldorf.
Tijdens Drupa, de grootste en belangrijkste vakbeurs in de grafische industrie, lieten de leveranciers zien dat we aan de vooravond van grootse ontwikkelingen staan.
Drupa is van oudsher een beurs met de blik gericht op de toekomst. De editie van 2016 was daarop geen uitzondering. Net als de twee voorgaande edities lag het accent op de ontwikkelingen rond inkjet. Tot nu toe maakt digitaal drukwerk slechts een paar procent van de markt uit, maar van scepsis bij de bezoekers was geen sprake. Grafici stortten zich volledig op de nieuwe mogelijkheden om kleine oplagen te drukken zonder kwaliteitsverlies. “Digitaal” speelt in die ontwikkeling een hoofdrol.
Gezonde markten
De marketingmachine van Benny Landa met zijn nano-techniek draaide op volle toeren en zorgde voor opstoppingen op zijn stand. Uiteraard werd er volop gediscussieerd of dit nu wel of niet de technologie van de toekomst is. De eerste installaties zijn beloofd voor volgend jaar. Dan zien we wel verder.
Minstens zo interessant was het om te zien hoeveel aandacht er uitging naar de verpakkingsmarkt en de signindustrie. Conventionele drukkers kijken reikhalzend uit naar beide gezonde markten en willen graag weten welke middelen ze moeten inzetten om ermee aan de slag te gaan.
Interessant om te zien was de ontwikkeling dat workflow- en marketing-software steeds vaker als geïntegreerd onderdeel van de drukpers of digitale machine wordt gezien. Dat betekent dat de investerende drukkers in de toekomst beschikking hebben over automatiseringsmogelijkheden en nieuwe verdienmodellen. Het is nog even afwachten voordat we kunnen zien in hoeverre daarvan gebruik van wordt gemaakt en welke invloed het heeft op de grafische markt.
Interactie
Helaas was er nog steeds te weinig aandacht voor crossmediale verdienmodellen. Wie er zijn best voor deed kon genoeg toepassingen vinden, maar de leveranciers lopen er nauwelijks mee te koop. Dat is jammer, want de machines en software die tijdens Drupa tentoon werden gesteld sluiten voor een belangrijk deel aan bij de boodschap van Print Pakt. De interactie tussen klant en grafisch bedrijf wordt de komende jaren steeds intensiever en de inzet van digitale middelen is daarbij onontbeerlijk. Het lijdt geen twijfel dat dit onderwerp in 2020 terugkomt. Ik kijk er nu al naar uit.