Consumenten maken een statement door meer duurzame verpakkingen van merken te eisen voordat ze online modeaankopen doen. Uit onderzoek van kartonproducent Smurfit Kappa blijkt dat bijna de helft van de consumenten één keer per maand of vaker online modeartikelen koopt.
De online shoppers zeggen het afgelopen half jaar stappen te hebben ondernomen om ervoor te zorgen dat hun aankopen zo milieubewust mogelijk zijn. Het onderzoek, uitgevoerd onder consumenten in Nederland, Duitsland, Ierland en het Verenigd Koninkrijk, wees onder andere uit dat:
- 25% van de fashion klanten online onderzoek heeft gedaan naar een merk om de mate van duurzaamheid te beoordelen
- 35% van de modeconsumenten verklaarde dat ze geen online aankoop zouden doen bij een modebedrijf als ze ontdekten dat de verpakking niet milieuvriendelijk was
- 23% van de ondervraagden herhaalaankopen hebben gedaan bij een fashion merk op basis van de duurzaamheidsreferenties
Een meerderheid van de ondervraagden gaf aan dat het efficiënte gebruik van materialen (62%), het gebruik van duurzame materialen (61%) en het zien van de duurzaamheidsreferenties van een merk (56%) bijdragen aan een positieve indruk van hun online aankoop na ontvangst van hun pakket.
Tweederde van de consumenten (66%) is van mening dat online modewinkels verantwoordelijk zijn voor de duurzaamheid van hun verpakking. “Op papier gebaseerde verpakkingen bieden een verantwoorde keuze voor merken, aangezien het bewustzijn van de consument en de bezorgdheid over verpakkingsafval blijft toenemen”, stelt Smurfit Kappa.
Reacties
vanHeuvel
Ik ben blij dat shoppers meer aandacht op duurzame producten richten, waarbij online retailers een handje mee helpen om de wereld schoner te houden. Verpakkingsafval is in veel landen nog steeds een groot probleem. Prima initiatief om lezers op de hoogte te houden van zulke ontwikkelingen. Ga zo door!