Het merkbereik van magazines groeit gestaag en dit komt vooral door een stijging van het online bereik. Volgens de rapportage NOM Mediamerken 2020-III stijgt het merkbereik van magazinemerken in totaal met 3 procent, maar het digitale bereik nam zelfs met 5 procent toe.
In de recent gepubliceerde NOM Print Monitor zijn de resultaten opgenomen van 45 magazinemerken die zich zowel op papier als digitaal manifesteren, legt Magazine Media Associatie (MMA) uit: “Deze merken hebben gezamenlijk een netto merkbereik van 11,1 miljoen Nederlanders per maand. Dit is 76 procent van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder.”
MMA schrijft op basis van de Monitor: “De top 5 magazinemerken met het grootste merkbereik wordt gevormd door: 1) Libelle (4 miljoen), 2) Story (2,7 miljoen), 3) Margriet (2,5 miljoen), 4) Veronica Magazine (2,4 miljoen) en 5) Donald Duck (2,3 miljoen). Deze 5 merken worden op de voet gevolgd door Autoweek (2,2 miljoen) en LINDA. (2,2 miljoen). Het merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen 1 maand minimaal 1x heeft gelezen, ongeacht of dit op papier of digitaal (netto bereik) is. Kortom: het maandbereik van totale print en digitale merken.”
Online steeds belangrijker voor bereik
Het maandelijks online bereik is bij 23 van de 45 gemeten magazinemerken groter dan het maandbereik in print, stelt MMA vast: “Online zorgt dan ook voor een groot aanvullend bereik. Dit is vooral zichtbaar bij de Nederlandse versies van internationale magazinemerken als Cosmopolitan en Men’s Health; special interest magazines, zoals bijvoorbeeld Fiets en Kek Mama, en magazines met een mannelijke of jonge doelgroep zoals Autoweek en Fashionchick. Maar ook RTV bladen (Veronica magazine, Televizier en TotaalTV) hebben een groter digitaal bereik dan printbereik. Ook een groot aantal vrouwenmerken, zoals Libelle en Nouveau tellen inmiddels meer online lezers dan printlezers.”