Printmedia is nog altijd een massamedium en lezers blijven print waarderen. Met print magazines worden 10,3 miljoen mensen van 13 jaar en ouder bereikt. Dit is 70 procent van de Nederlandse bevolking, schrijft MMA.
Uit de recent door het Nationaal Media Onderzoek (NMO) gepubliceerde NMO Print & Merken Monitor (2021-III) blijkt dat Nederlanders gemiddeld 23 magazinenummers per jaar lezen. “Vrouwen, 50-plussers en welstandigen zijn de meest heavy magazine lezers.”
Een andere ontwikkeling die volgens het onderzoek bij magazinemerken zichtbaar is, is de digitalisering die verder doorzet. Brancheorganisatie MMA stelt: “In de afgelopen jaren hebben magazines een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Magazines zijn meer dan print alleen en actief op meerdere platformen. Er is nog nooit zoveel magazine content geconsumeerd als nu. Het coronajaar heeft nog eens een extra versnelling in deze digitalisering gebracht.”

Inmiddels voegt ‘online’ 50 procent bereik toe aan het complete bereik van magazinemerken. Een gemiddeld magazinemerk dat zowel via print als online verschijnt, bestaat voor 54 procent uit ‘alleen digitaal’-lezers. 41 Procent leest alleen print en 5 procent leest zowel van papier als digitaal.
Grootste mediabereik
De top 5 magazinemerken met het grootste merkbereik wordt gevormd door:
1) Libelle (3,4 miljoen)
2) Veronica Superguide (3 miljoen)
3) LINDA. (2,4 miljoen)
4) Story (2,3 miljoen)
5) Donald Duck (2,2 miljoen)
Het merkbereik geeft het aantal mensen weer dat een merk binnen 1 maand minimaal 1x heeft gelezen, ongeacht of dit op papier of digitaal (netto bereik) is. Kortom: het maandbereik van totale print en digitale merken.