Mercur-vakjury: “De magazine-branche durft weer!”

Eind vorige week werden in Amsterdam negen Mercurs uitgereikt, de vakprijzen in de magazine mediabranche. Quest werd er uitgeroepen tot winnaar van de Mercur ‘Magazinemerk van het Jaar’.

“Als jury beoordeelden we niet minder dan 159 inzendingen, veelal van hoge kwaliteit”, schrijft juryvoorzitter David Vink in het voorwoord van het juryrapport bij de 21ste editie van het evenement. “De conclusies in highlights: we zagen conceptuele en creatieve experimenten, de branche durft weer! (…) Crossmediaal denken is de nieuwe werkelijkheid. We zijn de verbazing over digitaal kwijt. Er worden geen losse appjes of stand alone Facebookcampagnes meer ingezonden. Wél doorwrochte cases vanuit magazinemerk en customer journey. Een goede volgende stap is dat de jury de volgende jaren ook het data-aspect van de cases kan beoordelen. Verrassend en succesvol zijn de belevingsconcepten vanuit magazinemerken, zoals de eigen cryptomunt van Quest en Quote Talks.”

Oeuvreprijs voor Flow

 

Jossine Modderman van LINDA.nl won de titel ‘Hoofdredacteur van het Jaar’ en het wereldmerk Flow (Sanoma Media) werd winnaar van de oeuvreprijs Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Magazines. De Mercur ‘Reportage van het Jaar’ ging naar Vrij Nederland, de Mercur ‘Cover van het Jaar’ naar het Volkskrant Magazine Design-nummer (dat van tien verschillende covers werd voorzien).

 

Nieuwe Mercurs

Nieuw dit jaar was de Mercur ‘Partnership van het Jaar’ waarmee succesvolle commerciële samenwerkingen worden beloond: “Er kwamen veel inzendingen binnen voor deze categorie. Oh Baby van &C en ETOS heeft de primeur van deze nieuwe Mercur.” Volgens de organisatie had de jury verrassende en inspirerende noviteiten te beoordelen voor de andere nieuwe categorie, Mercur ‘Introductie van het Jaar’: “Het sympathieke initiatief Donald Duck voor blinde kinderen is de eerste winnaar.”

Tijdschriften

Plaats een reactie