Tijdens de Kinderboekenweek 2022 steeg de afzet van Nederlandstalige kinderboeken met 11% ten opzichte van de Kinderboekenweek van vorig jaar. De omzet steeg met 19%. Organisator CPNB is blij met deze resultaten: “De Kinderboekenweek was een groot feest!”
Voor fysieke boekhandels was de stijging zelfs nog hoger, meldt CPNB. “De afzet nam daar toe met 16% en de omzet met 26%. Via online winkels werden ongeveer evenveel boeken verkocht als in 2021, de omzet steeg voor die winkels met 5%. Tussen 2019 en 2022 groeide de afzet tijdens de Kinderboekenweek jaar op jaar.”
De gemiddelde weekafzet tijdens de twee weken van de campagne ligt 85% hoger dan de gemiddelde weekafzet in de maand vóór de Kinderboekenweek 2022. De gemiddelde weekomzet maakt tijdens de Kinderboekenweek een ruime verdubbeling door in vergelijking met de gemiddelde weekomzet in de maand ervoor.
Dit jaar deed CPNB opnieuw een consumentenonderzoek om de impact van de Kinderboekenweek te bepalen. Een ruime meerderheid van de ouders met kinderen kende de Kinderboekenweek 2022: 65%. In 2021 nam circa 10% van de doelgroep het Kinderboekenweekgeschenk in ontvangst, in 2022 circa 20%. Meer ouders hebben bovendien tijdens de campagneperiode het Prentenboek van de Kinderboekenweek in huis gehaald. De afzet van het Prentenboek steeg met 7%.
Het Prentenboek van de Kinderboekenweek verscheen in een oplage van 34.046. De oplage van alle edities van het Kinderboekenweekgeschenk samen (inclusief de Friese en grootlettereditie) was dit jaar 368.840.