Voor de meerderheid van de Nederlanders hoort het gebruik van de traditionele media nog altijd tot het dagelijkse mediamenu. Daardoor verandert het mediagebruik van de Nederlandse bevolking ‘langzaam en continu’. Dat stelt de vorige maand verschenen Mediamonitor 2020.
De Mediamonitor 2020 brengt vooral het mediagebruik in 2019 in kaart. Van de Nederlanders leest 12 procent nieuwsmedia alleen op papier, 43 procent leest nieuwsmediamerken zowel op papier als digitaal, en 24 procent leest alleen digitaal. Het dagbereik van papieren dagbladen is licht gedaald: van 40,4 procent in 2018 naar 39,2 procent in 2019, een daling van 3 procent. Met name jongeren van 18 tot en met 34 jaar lezen alleen digitaal.
Ruim 74 procent van de Nederlanders van 13 jaar en ouder leest een tijdschrift op papier, blijkt uit het NPM Magazines onderzoek van NOM. Dit is inclusief het bereik van Kampioen van de ANWB. “Over het algemeen worden de meeste merken door een lezer óf alleen op papier, óf alleen digitaal gelezen. Veronica Magazine is de meest gelezen televisiegids met een merkbereik van 17,9 procent. Veronica Magazine heeft online een groter bereik dan op papier. Dit geldt ook voor LINDA. en Story, maar in beperktere mate. Elsevier Weekblad is het meest gelezen opinieblad, met een maandbereik van 4,1 procent. Het opinieblad wordt vooral alleen op papier gelezen.”
Impact van Covid-19 op mediagebruik
“Tijdsbestedingsonderzoek laat zien dat het mediagebruik in 2019 over het algemeen niet is toegenomen, maar dat de besteding aan online media intensiveert”, aldus het rapport. Vanwege de impact van Covid-19 op de mediasector kijkt de Mediamonitor ook al terug op het eerste half jaar van 2020. “Tijdens de intelligente lockdown bleven Nederlanders thuis en keken ze vooral eind maart en in april veel meer televisie. Ook het radiogebruik profiteert van de crisis. Online nieuwsdiensten, zoals AD.nl, NU.nl, en NOS.nl, laten een duidelijke stijging van het bereik in maart en april zien. In juni en juli is de door de lockdown veroorzaakte toename in kijktijd, luistertijd, en bereik van online nieuwsdiensten weer verdwenen.”
Lees alles over de veranderende mediamix van online en offline in de Mediamonitor 2020