Mediaprofessionals overschatten het online mediagebruik. En ze onderschatten het mediabereik van traditionele media bij de gemiddelde Nederlander. Dat schrijft brancheorganisatie MMA op basis van recent onderzoek.
Het onderzoek van Motivaction en Mediabrands (in samenwerking met de MWG en Adformatie) laat volgens de Magazine Media Associatie (MMA) zien dat mediaprofessionals het bereik van sociale media en andere online media overschatten. “Bereik van de meer traditionele media zoals kranten en tijdschriften op papier, live luisteren naar radio en via een toestel televisie kijken onderschatten zij juist. Van alle mediatypes worden de bereikcijfers van zowel online als papieren tijdschriften het slechtst voorspeld. Het jaarbereik van tijdschriften op papier schatten mediaprofessionals 33% te laag in. En het weekbereik van tijdschriften online schatten zij 32% te hoog in”.
Een verschil in mediagebruik tussen mediaprofessionals en gemiddeld Nederland leidt volgens MMA tot een verkeerde inschatting van het mediabereik van deze doelgroep. “Kortom: er bestaat dus een vertekend beeld onder mediaprofessionals als het gaat om het mediabereik van Nederlanders. Mediaprofessionals overschatten het bereik van media die zij zelf ook gebruiken en onderschatten het bereik van media die zij zelf niet gebruiken. Motivaction noemt dit de ‘Mediabubbel’.”
MMA stelt dat deze ‘Mediabubbel’ ook in internationale studies is aangetoond. “Ook in deze studies is er sprake van een sterke overwaardering van sociale media. En een onderwaardering van magazines door mediaprofessionals voor wat betreft de performance van deze mediatypes. Dit blijkt een hardnekkig vooroordeel.”
Het whitepaper van Motivaction is hier te downloaden.