De klant vraagt, zoals tegenwoordig vaak het geval is, om een campagne per e-mail, maar het bureau adviseert drukwerk.
Mooi uitgevoerd, sterk gepersonaliseerd. En met succes: terwijl een campagne gemiddeld drie procent respons oplevert, mikken het bureau en de opdrachtgever hier op liefst tien procent.
Het draait dan om de direct mail campagne die TIM Dialogue Marketing – ‘een bureau dat online net zo sterk is als offline’ – heeft ontworpen en uitgevoerd voor PSA Finance, de ‘bank’ van Peugeot.
Doel is om Peugeot-rijders van wie het financieringscontract afloopt een nieuw aantrekkelijk aanbod voor te leggen. TIM koos samen met de opdrachtgever voor mail – drukwerk dus – vanwege de effectiviteit maar ook omdat er over de klanten van PSA Finance veel bekend is.
Goudmijntjes
“Het zijn ware goudmijntjes,” zegt Marlous Spaven, mede-eigenaar van TIM. Niet alleen zijn de NAW-gegevens bekend maar ook in wat voor auto de klant rijdt en zelfs wat het kenteken is. “De kleur weten we helaas niet dus dat kunnen we niet gebruiken.”
De klant krijgt zodra de financiering af gaat lopen – ‘timing is van groot belang’ – een envelop van speciaal formaat met daarin een uittrekbare kaart.
“Eigenlijk heb je geen apart formaat meer nodig, mensen krijgen tegenwoordig zo weinig post dat elke envelop die op de mat valt opvalt.”
Dealer belt
De mailing laat op ’t eerste gezicht de huidige auto zien terwijl bij uittrekken een glanzende nieuwe wordt vertoond. In een persoonlijke brief wordt het aanbod duidelijk omschreven. De mailing wordt gekoppeld aan de dealer die wordt geacht de klant vervolgens te bellen.
“Daar ligt soms nog wel de zwakke schakel. Eerst stuurden we de informatie een keer per maand door maar dan krijgt de dealer soms een heel pak, dat werkte niet. Nu doen we dat wekelijks.”
Effectief
Spaven zegt tenslotte over de discussies met de opdrachtgever: “De eerste vraag die je krijgt is, is direct mail niet een ouderwets middel? Doen je dat nog wel in deze tijd? Wij vinden dat het een heel effectief middel is, maar dan moet je meer doen dan een stukje papier door de brievenbus duwen. En vergeet niet, het moet wel mooi zijn maar creatie is alleen de verpakking van de boodschap. Je moet de klant steeds vertellen waarom dit aanbod zo interessant voor hem is.”