Marketingprofessionals: ‘Print is een prachtmedium. Maar dat is online ook.’

De eindejaarseditie van vakblad MarketingTribune vormde ‘een liefdesverklaring aan print’. De redactie vroeg ook een aantal prominente marketingprofessionals naar hun waardering voor het gedrukte medium. “Print kan heel mooi en dus effectief zijn”.

“Het gaat niet om print of niet, het gaat om het hebben van een sterk concept, passend in of aangepast aan de tijdgeest”, stelt Jan Rijkenberg (CEO van BSUR). Hij ziet bij tijdschriften en dagbladen dat digitaal steeds vaker de plek van print inneemt, maar meent dat print met hogere kwaliteit toch wint: “Het gaat naar ‘minder maar beter’. En van ‘vast’ naar ‘los’. Minder dag- of weekabonnementen, maar af en toe een cadeautje voor jezelf en je Quote, Flow of Linda lezen bij de open haard op zondagmiddag.”

‘Een cadeautje voor jezelf’

Marc van Eck (CEO & cofounder van New Growth Strategies) denkt dat er behoefte is aan een herwaardering ‘van het mooie medium print’: “De gedachte leeft dat precision marketing en micro targetting het nieuwe walhalla is. Ontegenzeggelijk werkt het, maar als consument wordt je er steeds vaker doodmoe van. En dan kan mooie print soms een heerlijke oase van rust zijn. Print kan heel mooi en dus effectief zijn, maar net als in alle andere media kom je heel sterk en heel zwak moeiteloos tegen. Laten we print niet premium maken, maar wel zorgen dat het prachtig is en raakt.”

‘Print scoort juist goed op reclameverwerking en laag op irritatie’

“Elk mediumtype heeft zijn eigen plus- en minpunten”, stelt ook Rob Revet (merkstrateeg en interim-merkmanager FNDMNTL) vast: “Het zou goed zijn als marketeers zich daar meer in zouden verdiepen. We overwaarderen minder effectieve, digitale media en onderwaarderen effectievere massamedia. Print is zelfs hekkensluiter als je het de Nederlandse marketeer vraagt. En dat terwijl print juist goed scoort op reclameverwerking en laag op irritatie.” Hij pleit er in MarketingTribune voor media niet tegen elkaar af te zetten: “Kies media. Effectieve media. Prachtmedia.”

Voor Mariëlle Krouwel (directeur Corporate Marketing & Communicatie PwC) is de keuze duidelijk: “Digitaal lezen is de snackbar, print is de gezellige bistro en met een geprinte glossy heb ik toch even de beleving van dat ene bijzondere sterrenrestaurant inclusief overnachting.”

Lees het volledige artikel op de website van MarketingTribune

Plaats een reactie