Na jaren van dalende marketinguitgaven richting traditionele media, lijkt het tij nu te keren. Volgens Harvard Business Review (HBR) wint ‘offline’ adverteren onder marketeers weer aan populariteit.
Met name bedrijven die zich op consumenten richten, weten volgens HBR de traditionele manieren van adverteren – zoals op televisie en in print – weer op waarde te schatten. Zij verwachten hier het komende jaar ruim 10 procent meer aan uit te gaan geven; voor volledig online opererende bedrijven komt de groei opvallend genoeg zelfs op 11,7 procent.
HBR zette een aantal belangrijke factoren op een rij, die deze terugkeer naar traditionele media verklaren. Zoals:
– Digitale overdaad
Consumenten zitten weliswaar een groot deel van hun tijd online, maar ze hebben in toenemende mate een hekel aan digitale advertenties die hen belemmeren ongestoord een artikel te lezen of een video te bekijken. Traditionele vormen van adverteren – bijvoorbeeld in tijdschriften op via direct mail – presteren juist veel beter als het gaat om bereik, aandacht en betrokkenheid.
– Vertrouwen
Uit onderzoek blijkt dat consumenten traditionele advertenties meer vertrouwen. Gedrukte advertenties staan bovenaan (82 procent), gevolgd door televisiereclame (80 procent) en direct mail (76 procent). Marketeers maken daar graag gebruik van.
– Cookies
Het naderende einde van de ‘cookies van derden’ zorgt voor een verschuiving in het advertentielandschap. Marketeers zoeken naar nieuwe mogelijkheden om hun doelgroepen te bereiken – en traditionele media blijken daar zeer geschikt voor.
Meer lezen over de bevindingen van Harvard Business Review? Klik hier.