Margriet is ‘Magazinemerk van het Jaar’

Bij de 24e editie van de Mercurs, de belangrijkste prijzen van de magazine mediabranche, zijn in drie categorieën prijzen uitgereikt. De winnaars zijn: Margriet, Happinez en Vrij Nederland.

Volgens de organisatie was de zevenkoppige jury, onder voorzitterschap van Arno Kantelberg, “lyrisch over het journalistieke niveau in de categorie Reportage”. Ook waren ze “onder de indruk van de Magazinemerken en de liefde en passie waarmee Artdirection in het vak wordt bedreven.”

‘Prachtige merkextensie van Happinez’ (beeld: Mercurs)

Mercur Artdirection van het Jaar

Organisator MMA schrijft: “Een Mercur Artdirection van het Jaar staat voor origineel, creatief en impactvol werk van een onderscheidend hoog ambitieniveau. Inspirerend voor het vak, bijvoorbeeld door excellent gebruik van beeld en typografie. Voor de jury een lastige keuze dit jaar: er miste volgens hen een aantal uitblinkers uit het vak. Goed werk zat er evenwel tussen en dat leverde twee nominaties op voor heel verschillende restylingen. Zoals de krachtige en gedurfde restyling van het voor de jury onbekende Feyenoord Magazine. En MEZZA, het zaterdagmagazine van acht regionale kranten dat onder een nieuwe naam en een nieuwe look & feel furore maakt. De winnaar is het Tarotdeck, de prachtige merkextensie van Happinez, met zeer veel aandacht en liefde voor vorm en inhoud gemaakt.”

‘Terechte winnaar Vrij Nederland’ (beeld: Mercurs)

Categorie ‘Reportage’

“De liefde voor het vak is altijd goed zichtbaar bij de categorie Reportage. De jury smulde van de originaliteit en de hoge kwaliteit van het ingezonden werk. Jammer om daar maar drie favorieten uit te kiezen. Liever had de jury (zoals voorheen bij de Mercurs), vijf authentieke verhalen een eervolle nominatie gegund.
Wat de jury betreft een cum laude en daarmee de terechte winnaar van de Mercur Reportage 2022: ‘Van Armoede’, over het leven in de schaduw van de welvaart (Vrij Nederland).”

‘Margriet verlegde de koers naar de 60+ doelgroep’ (beeld: Mercurs)

Magazinemerk van het Jaar

“Wie in deze categorie wil scoren, moet topwerk leveren. Op redactioneel en commercieel gebied. Het rapportcijfer wordt bepaald door kwaliteit, creativiteit, innovatie en zakelijke resultaten. De jury koos drie heel verschillende inzendingen die uitstekend scoorden. Nominaties zijn er voor Zo Zit Dat, dat met geweldige content steeds meer kinderen aan zich bindt, en Winq, het enige en toonaangevende 360-graden mediamerk dat zich richt op de lhbtq-community. De winnaar is Margriet, dat met veel succes de koers verlegde naar de 60+ doelgroep.”

Tijdschriften

Plaats een reactie