Tijdens de zomervakantie daalt het gebruik van media, zoals websites, apps en social media, flink. De uitzondering op die regel wordt gevormd door magazines. Volgens recent onderzoek is dat het enige medium dat juist (veel) meer wordt gebruikt op vakantie.
Magazines zijn een typisch vakantiemedium, stellen de onderzoekers van No Ties vast: “Vooral vrouwen in de leeftijd 30-49 jaar lezen er flink op los: 66% geeft aan vaker tijdschriften te lezen als ze op vakantie is. Redenen hiervoor liggen vooral in het feit dat magazines makkelijk kunnen worden meegenomen en dat de ‘lichte’ content van een tijdschrift past bij de vakantiestemming.”
Losse verkoop stijgt in de zomer tot wel 30%
“Wat magazines betreft zien we dat zowel thuisblijvers, vliegvakantiegangers als mensen die met de auto op vakantie gaan meer magazines kopen. 43% koopt tijdschriften voor of tijdens een autovakantie, 18% koopt extra tijdschriften als hij/zij thuisblijft tijdens de vakantie. 25% koopt op het vliegveld magazines. Het is dan niet voor niets dat de losse verkoop van tijdschriften in de zomer tot wel 30% stijgt.”
“Meer dan de helft van de vakantiegangers leest tijdschriften aandachtiger en intensiever dan in het dagelijkse leven. 20% geeft zelfs aan advertenties op vakantie aandachtiger te lezen dan thuis.”
Het onderzoek naar het gedrag van vakantiegangers in de zomer werd gedaan door Sanoma in samenwerking met No Ties. Met de resultaten hoopt Sanoma adverteerders over te halen nu juist eens meer budget voor de zomerperiode te reserveren – in plaats van, zoals gebruikelijk, bijna een derde minder aan media te besteden.
Download hier de PDF met de onderzoekresultaten.