Instagram en Youtube worden steeds belangrijker voor magazinemerken. Het totale aantal volgers op alle sociale media groeide in vier jaar tijd met 60%. Bij Instagram en Youtube zijn de aantallen in die tijd zelfs verdriedubbeld.
Volgens de pas gepubliceerde MMA Social Media Monitor is het aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken 19,5 miljoen. “In het eerste kwartaal van 2018 was dit nog 12 miljoen.”
“Het totaal aantal volgers van de gerapporteerde magazinemerken op social media (alle platforms) is in het eerste kwartaal 2022 stabiel gebleven (+1%) ten opzichte van het vierde kwartaal 2021. Het aantal volgers op Facebook en Twitter blijft stabiel (index 100), het aantal volgers op Instagram en TikTok stijgt met 2% en het aantal volgers op Pinterest en Youtube neemt met 1% toe.”
“De top 5 meest populaire magazinemerken op social media (overall) zijn: Playboy, vtwonen, LINDA., Voetbal International en ELLE. Bekijken we de populariteit van magazinemerken per social media kanaal, dan zien we duidelijke verschillen. Bij de meer ‘visueel gerichte’ kanalen, zoals Pinterest en Instagram, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazines populair.”
“Op youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines geliefd. Op TikTok zijn uiteraard de jongerenmagazines vooral actief. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door opinie en sport.”