Uitgevers spelen steeds vaker op de zomerperiode in met een speciale, dikkere uitgave van hun magazines of ze geven daarnaast zomer-/vakantieboeken uit. De losse verkoop van tijdschriften stijgt in de zomer tot wel 30 procent.
De zomer is voor iedereen, of je nou thuisblijft of op reis gaat, bij uitstek de periode om te ontspannen. Meer tijd voor ontspanning betekent ook meer tijd om te lezen, en dat is jaarlijks terug te zien in de losse verkooppiek, schrijft de Magazine Media Associatie (MMA), verwijzend naar recent onderzoek: “Vooral vrouwen in de leeftijd 30-49 jaar lezen er flink op los: 66 procent geeft aan vaker tijdschriften te lezen als ze op vakantie is.”

Vakantiegevoel
De vakantiespecial en het zomer-/vakantieboek bestaan al jaren, stelt MMA. Ze vinden hun oorsprong in het jongerensegment: “Denk aan de Donald Duck & Tina specials. Met het oog op de losse verkooppiek in de zomer komen er tegenwoordig steeds meer zomergerelateerde specials en vakantieboeken in het gossip en glossysegment bij. De uitgaven staan vol met o.a. diepte-interviews, lange leesverhalen, strips, puzzels, fotoseries en vakantietips.”
Print magazines stabiel
Volgens de laatste NOM Print Monitor die eind juni werd gepubliceerd, blijft het aantal lezers van print magazines wederom stabiel. MMA: “Print magazines bereiken in totaal 10,9 miljoen mensen. Dit is 75 procent van de Nederlandse bevolking (13 jaar en ouder). 50-plussers, vrouwen en welstandigen zijn de meest heavy magazine lezers. Vooral magazines in de categorieën opinie, vrouwen, jongeren, gezin, opvoeding en populair wetenschappelijk zien hun bereik ten opzichte van de vorige meting stijgen. De top 5 van magazines met het hoogste bereik zijn: Kampioen (4,6 miljoen), Donald Duck (1,5 miljoen), Libelle (1,4 miljoen), LINDA. (1,2 miljoen) en Privé (1,1 miljoen).”