Dagbladen en tijdschriften brengen lezers ‘ontspanning’ en ‘rust’, aldus recent onderzoek. “Opvallend is ook de hoge mate van aandacht die zowel magazines (80%) als dagbladen (80%) krijgen ten opzichte van andere media.”
Het onderzoek werd in juni uitgevoerd door Panel Inzicht onder 1.000 lezers (25-70 jaar) van magazines en/of dagbladen. Dat leverde DPG Media actuele cijfers op over het gebruik en de beleving van deze mediumtypen.
Zo haalt 45% van de tijdschriftlezers regelmatig ideeën om iets te gaan kopen uit zijn of haar favoriete magazine. En 60% geniet van extraatjes bij het magazine, zoals een proefverpakking of een bijlage. Van de dagbladlezers praat twee derde met anderen over wat zij gelezen hebben. 63% zegt dingen te lezen die hij/zij anders niet geweten had.
Er is de lezers ook gevraagd om hun leesmoment te omschrijven in slechts één woord. Daarbij werden voor beide mediumtypen ‘ontspanning’ en ‘rust’ het vaakst genoemd: “Vier van de vijf lezers beleven hun favoriete magazine als een ontspannen moment, ‘soms in combinatie met koffie (30%) of thee (37%), met chocolade of koek (10%), en soms met muziek op de achtergrond (18%)’.”
Alle bevindingen zijn samengevat in een uitgebreide infographic. De PDF kun je hier downloaden.