Magazinemerken en sociale media

Het aantal volgers van magazinemerken is op de meeste social media kanalen stabiel, of neemt licht toe. Dit blijkt uit de MMA Social Media Monitor die elk kwartaal wordt gepubliceerd. Uitzondering is TikTok: dat liet afgelopen kwartaal weer een grote stijging zien, van +8%.

De aandelen per kanaal zijn in het eerste kwartaal 2023 nauwelijks veranderd, aldus MMA. “Magazinemerken hebben op Facebook (47%) en Instagram (32%) de meeste volgers. Het aandeel van Facebook en Twitter (11%) daalt elk kwartaal licht, het aandeel van Instagram stijgt. Pinterest en Youtube (beiden 5%) zien hun aandeel elk kwartaal licht toenemen. Het aantal volgers op TikTok stijgt weliswaar sterk, maar het aandeel van dit platform is nog klein (1%).”

Aandelen per kanaal in het vierde kwartaal van 2022 en het eerste kwartaal van 2023 (bron: MMA)

Populairste magazinemerken op social media

Uit het onderzoek van MMA blijkt dat vtwonen, Playboy, LINDA., Voetbal International en ELLE de top 5 van meest populaire magazinemerken op social media vormen. “Bekijken we de populariteit van magazinemerken per social mediakanaal, dan zien we duidelijke verschillen. Op de visuele sociale kanalen, zoals Pinterest en Instagram, zijn vooral de accounts van vrouwenmerken, glossies, woon- en mind & body magazinemerken populair. Op Youtube zijn automotive, sport en jongerenmagazines geliefd.”

“Op TikTok zijn uiteraard de jongerenmagazines vooral actief, maar steeds meer betreden andere merken, zoals Libelle, Flow en Winq het sociale platform. Bij Facebook zien we een meer wisselend beeld aan populaire magazine accounts. Twitter wordt binnen de magazinemedia branche gedomineerd door meer actuele en nieuws onderwerpen, zoals opinie en sport.”

Tijdschriften

Plaats een reactie