Ook ondernemers in Amsterdam hebben het zwaar in deze coronatijd. Via lokale buitenreclamecampagnes weten zij hun publiek tóch te bereiken. “We gaan dit nog een keer doen, dit is fantastisch!”, stelt slager Remco Bosman.
Bosman is eigenaar van Kema Vlees, dat op de Kinkerstraat al ruim 30 jaar vers kwaliteitsvlees verkoopt. Hij was de eerste lokale ondernemer die luid van zich liet horen tijdens de eerste lockdown door een buitenreclamecampagne in te zetten, zo valt te lezen op de website van abri-exploitant JCDecaux: ‘Het doel was dat de hele buurt inkopen bij hem zou gaan doen. Eén voor één werden de beste objecten rondom de winkel uitgekozen, een hele klus maar met resultaat. De hele Kinkerbuurt en zelfs een deel van Oud Zuid wist nu waar hij of zij vlees moest halen, namelijk bij deze lokale slager.’
Bosman is enthousiast: “We horen mensen erover praten, iedereen is zeer positief. Ook wanneer we zelf de posters zien hangen maakt dit je als ondernemer erg trots. De winkel loopt storm.”

Ook !WOON, een onafhankelijke stichting voor woonadviezen, wilde van zich te laten horen. Voor deze buitenreclamecampagne campagne werden 150 reclamevakken ingezet in Amsterdamse buurten waar sprake was van veel enkelglas bij de huizen. ‘Zo spraken zij bewoners aan om ze zo aan te sporen over te stappen op dubbelglas. Met deze campagne wilde !WOON met name bewustwording creëren bij de doelgroep.’
Brenda Serrée, communicatiemedewerker van !WOON, kijkt tevreden terug: “Het was heerlijk om groots uit te pakken en onze campagne breed in te zetten. Wij zien de kracht van buitenreclame zeker in, je kan er niet omheen. De aandacht wordt onbewust naar de posters getrokken en zo ontvingen wij ook leuke reacties van zowel onze collega’s als partners zoals de gemeente.”