Print Pakt Live 2018 | Eindhoven – Dutch Design Week
Maak – opnieuw – kennis met de kracht van print
Print Pakt Live toont fantastisch drukwerk van 20 – 28 oktober 2018 op de Dutch Design Week in Yksi Expo, te Eindhoven. Voor de derde keer organiseert het KVGO ‘Print Pakt Live’ in Eindhoven tijdens de Dutch Design Week. KVGO-leden kunnen op vier manieren meedoen. Ook dit jaar vindt de succesvolle Op de kaart-actie plaats. Bovendien kunnen bedrijven hun relaties en medewerkers trakteren op een dagje Dutch Design. Daarbij bieden we plek aan enthousiaste print promotors. En op 23 oktober organiseren we samen met SintLucas een sneak preview op de toekomst.
Download hier de info en routekaart naar Print Pakt Live.
Natuurlijk moet de grafische industrie eind oktober naar Eindhoven komen, stelt tekenaar en ontwerper Joost Swarte. “Trek daar de creatieve wereld in om te zien wat er speelt en te begrijpen welke richting het op gaat. Door tijdig de trends te herkennen, kun je ook als drukker of binder alvast de bakens verzetten.” Joost Swarte tekent, net als vorig jaar, voor het ontwerp en de inrichting van Print Pakt Live tijdens DDW. Op donderdag 25 november geeft hij er bovendien een unieke en inspirerende presentatie over ’tekenen, papier, inkt en druk’. Aanvang: 14 uur.
Ga tijdens Print Pakt Live aan tafel met uw relaties en bezoek ook gezamenlijk de Dutch Design Week. Elke dag bestaat twee keer de mogelijkheid voor KVGO-leden om voor eigen genodigden en bezoekers een inspirerende bedrijfspresentatie te houden over bijvoorbeeld een specialiteit of een bijzonder grafisch project. Print Pakt zorgt voor de ontvangst, een inleiding over de Dutch Design Week en een passe-partout tot maximaal twintig deelnemers per sessie. Het is mogelijk een programma met een ‘spreker op maat’ aan te vragen. Interviews met de makers uit 2017 vind je hier.
Elke dag is er de mogelijkheid voor een grafisch bedrijf om als print promotor aanwezig te zijn en opmerkelijke grafische producten te presenteren. In twee vitrinekasten kunnen een beperkt aantal producten worden uitgestald, waarna de promotor (v/m) de bezoekers kan bijpraten over de toegepaste technieken, het gebruikte materiaal of de bijzondere uitvoering.
Zonder formele plichtplegingen gaat in de Swarte Doos in Yksi Print Pakt Live 2018 van start. Met een unieke expositie van de 33 Best Verzorgde Boeken, duizenden ansichtkaarten die meegenomen en – gratis – verstuurd kunnen worden, presentaties en print promotoren. Dit alles in de door Joost Swarte strak vormgegeven Black Box. Hij tekende bovendien de bedrijfstak in twaalf portretten en ontwierp speciaal voor PPL een nieuw letterfont. Komt dat zien & maak het mee.
Trudy Dorrepaal
Trudy Dorrepaal (Art Libro / Coers & Roest) neemt de aanwezigen mee op haar reis om bijzondere boeken tot stand te brengen. Wat zijn de voetangels en klemmen? Hoe het juiste papier te kiezen? Welke afwerktechniek past het beste bij de uitstraling van het boek dat de ontwerper voor ogen heeft? Geen PowerPoint, maar echte boeken die met veel liefde en aandacht zijn gemaakt.
Ed Boogaard & Alex Kunst
De VNH, de vereniging van Nederlandse Handboekbinders, bezoekt de Dutch Design Week en Print Pakt Live. Iedere handboekbinder en restaurator heeft zijn eigen aanbod en specialiteit. De bij de vereniging aangesloten handboekbinders en boek- en papier restauratoren zijn professionals die hoge eisen stellen aan de afwerking van het grafisch product. Elke opdracht is maatwerk en wordt volledig afgestemd op de wensen van de klant. In overleg worden wensen en mogelijkheden bij elkaar gebracht. De boekbinders komen naar Eindhoven op zoek naar nieuwe ideeën en inspiratie.
Alles op de Dutch Design Week ademt toekomst. Dat is op SintLucas in Eindhoven niet anders. Hier komen de grafici van morgen vandaan. Zij beschikken over de vaardigheden, kennis en enthousiasme om bedrijven te helpen bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Wat zijn de belangrijkste maatschappelijke trends waar ik als ondernemer op moet inspelen? Met welke software kan ik mijn klanten niet alleen nu, maar ook morgen ondersteunen? Het KVGO organiseert op dinsdag 23 oktober samen met SintLucas een inspirerende sessie voor de leden. Leden van Fespa en CMBO zijn ook uitgenodigd. Big data, opleiden & LinkedIn Gerwin Verdonk (Simian), docent Ronald den Bekker van SintLucas en Perry van Beek (Social.One) bekijken elk op hun eigen manier naar de toekomst. Verdonk is hoofd van het online-team van Simian. Den Bekker is docent digital publishing. Van Beek zet al zijn kaarten op het zakelijk gebruik van LinkedIn. Programma 10.30 Ontvangst met koffie/thee bij Sint Lucas 11.00 Opening door SintLucas 11.05 Gerwin Verdonk: “Drukkerij met data-gedreven toekomststrategie” 11.30 Ronald den Bekker, docent digital publishing SintLucas in gesprek met mr Print Pakt (Alex Kunst) over studenten, leren en de praktijk 11.55 Perry van Beek: ”Je hebt verkoopleads nodig” 12.25 Afsluiting door KVGO-voorzitter Cees Verweij 12.30 Broodjeslunch plus expositie werk studenten SintLucas 13.00 Vertrek naar Print Pakt Live (5 minuten lopen) Waar? Deze speciale bijeenkomst – gratis voor leden – vindt plaats in SintLucas, Torenallee 75, 5617 BB, Eindhoven. Betaald parkeren in de buurt. Station Strijp ligt op 8 minuten lopen. Gerwin Verdonk: “Drukkerij met data-gedreven toekomststrategie” Gerwin Verdonk is manager van het online team bij Simian, de organisatie achter de drukwerksites Reclameland, Drukland.nl en Flyerzone. Online advertising is een onmisbaar onderdeel van de groeistrategie van deze data-gedreven portals. Verdonk legt uit hoe Simian data verzamelt en ze zo snel mogelijk verwerkt om er optimaal van te kunnen profiteren. Ronald den Bekker in gesprek met Alex Kunst Ronald den Bekker, docent digital publishing bij SintLucas, gaat in gesprek met Alex Kunst. Den Bekker werkte ruim vijftien jaar in de grafische industrie. Hij startte in 2001 in het onderwijs, eerst als docent prepress, druktechnieken en nabewerken in het VMBO, tot hij in 2010 de overstap naar het MBO maakte. Naast de ‘traditionele’ onderdelen van het DTP-vak zoals het opmaken van verpakkingen en magazines besteedt SintLucas veel aandacht aan de interactieve mogelijkheden van bijvoorbeeld InDesign en Adobe XD. Sinds 2013 is Bekker ‘Adobe Education Leader’. Dat wil zeggen dat hij onderdeel is van een wereldwijd netwerk van ongeveer 250 professionals die les geven in Adobe software. Ze organiseren regelmatig extra activiteiten samen met Adobe zoals de Creative Jam, een wedstrijd tussen twaalf studententeams van zes verschillende scholen. Perry van Beek: “Verkopers hebben leads nodig” In 1995 was ‘koud bellen’ nog hot. Je kocht een lijst met leads en je begon te bellen. Of je scheurde een paar pagina’s uit de Gouden Gids in je hotelkamer en begon op deuren te kloppen. Zou dat vandaag de dag nog werken? Nee natuurlijk niet! Je kunt natuurlijk online een lijst met potentiële leads vinden en langs de deuren gaan… maar bedenk dit, als jij online kan gaan, dan kan jouw prospect dat dus ook! En dat doen ze ook… massaal! Jouw prospect wil jou daarom pas spreken als hij of zij zijn eigen research heeft gedaan. Van Beek, pionier op het gebied van social selling met LinkedIn richtte in 2009 ‘Social.One’ op en helpt sindsdien bedrijven met LinkedIn lead generatie, marketing en social selling. Hij demonstreert een aantal concrete methodes die B2B sales mensen direct kunnen gebruiken om nieuwe klanten te vinden. Direct aanmelden voor deze sneak preview op de toekomst? Klik hier.
Erik Timmermans & Rob Wilders
Erik Timmermans, directeur van papierenkarton.nl presenteert voor de eerste keer het boek ‘Duurzaam uitgeven’. De uitgave biedt volop inspiratie tot verdere verduurzaming van printproducten. De verhalen zijn gebaseerd op de jarenlange ervaring van papierenkarton.nl. De adviezen, praktijkvoorbeelden en interviews met ketenpartners sluiten aan bij de circulaire economie waar Nederland naar toe werkt. Daarin kan print een belangrijke rol vervullen. Rob Wilders, algemeen directeur van Ecomediagroep te Nieuwkoop, lanceert twee nieuwe initiatieven, Ecopapers en Ecolabeling System Print Media (ELS). Hiermee gaat Wilders creatieve intermediairs en uitgevers helpen om gedrukte media te verduurzamen. Hij biedt ze daarvoor een reken- en waarderingstool aan. Ecopapers is een database met daarin alle in Nederland verkrijgbare papiersoorten. Ecopapers laat niet alleen de milieulabels zien van ruim zevenhonderd papiersoorten; de database biedt ook kostprijsberekeningen van meer dan 1,8 miljoen grafische speciaal-producten. “Een verlengstuk van iedere papiercollectie”, zegt Wilders. Gebruikers kunnen het papieraanbod filteren op technische en duurzame papiereigenschappen. Met Ecopapers is de milieu-impact van papier in één oogopslag zichtbaar, net als de prijs van het eindproduct. Het gebruik van Ecopapers levert veel tijdwinst op bij het maken van voorstellen en begrotingen. ELS is een systeem dat is gebaseerd op een breed scala aan beoordelingscriteria voor de verduurzaming van drukwerk. In totaal zijn er 25 criteria waarvan de verschillende opties worden vergeleken, gerangschikt en een waarde krijgen toegekend. De waarderingen variëren tussen A (donkergroen) en G (donkerrood). Label A staat voor een lage, label G voor een hoge milieu-impact. Door alle waarden op te tellen en vervolgens te categoriseren kan een eindlabel worden toegekend aan een grafisch product. Alleen een A-label is niet heilig. Bij een B- of C-label beschik je ook over een duurzaam en verantwoord grafisch product.
Trudy Dorrepaal
Waarom zijn er eigenlijk verschillende soorten wit papier? Grafisch specialist Trudy Dorrepaal (Art Libro / Coers & Roest) onderzocht en kwam ongekende mogelijkheden tegen bij toepassingen van papier. Het onderzoek mondde uit in een bijzondere papiercollectie van uitsluitend witte papiersoorten, waarmee ontwerpers aan de slag kunnen. Bovendien onderzocht Dorrepaal het tegenovergestelde van het kleurenspectrum: op welke manier kun je het zwartste zwart in drukwerk bereiken? In een ‘zwartboek’ ontworpen door Rutger Fuchs worden druktechnieken ingezet om de verschillen duidelijk te maken. Het boek bevat, naast allerlei soorten zwart ook raster- en letterproeven die laten zien hoe ontwerp, leesbaarheid en typografie zich verhouden tot de donkerste aller kleuren.
Ilse Schrauwers & Ruud Bosch
Ilse Schrauwers (isontwerp.nl) en Ruud Bosch (Wihabo) verzorgden dit jaar samen het ontwerp en het drukken van het KVGO jaarverslag. Tijdens hun presentatie vertellen zij over hoe dit proces is verlopen, tot welke vette ideeën ze samen zijn gekomen en welke mogelijkheden ze hebben onderzocht. Een verhaal waaruit blijkt dat samenwerking de mooiste inspiratie en printwerk brengt.
Bart Lauwaert
Briljant idee? Een vijfde kleur? Geen PMS. Wel folie. Zilver? Brons binnen handbereik. Goud met één vingerknip. Uitdagen. Schitteren. Een zijsprongetje naar Blauw metallic? Pink? Ja, ook metallic. Rainbow. Ruimdenkend in folietinten. 1001 CMYK. Onbegrensde vrijheid. Laat je verrassen. Koudfolie in offsetprint. ColdFoil HotResult. Bart Lauwaert van Grafische Groep Matthys promoot print, enkel voor durvers.
Jaap Barreveld
Voldoende vitamine D(esign) is volgens Opmeer papier pixels projecten uit Den Haag belangrijk voor een gezonde en creatieve geest. Het bedrijf bezoekt daarom Print Pakt Live en neemt een dagje relaties mee voor het opsnuiven van vitamines op Dutch Design Week.
Marco Zwaan
Grafisch specialist Zwaan Printmedia maakte van de uitzondering de regel. Deze drukkerij produceert grafische hoogstandjes die je als ontwerper bijna niet voor mogelijk houdt. Een van de meest recente technieken die aan de bijna eindeloze reeks speciale projecten is toegevoegd, is ‘druk op snee’, waarmee boeken tot voorwerpen worden getransformeerd. Met de toepassing kunnen ontwerpers eindeloos variëren en een nieuwe dimensie aan het boek toevoegen.
Joost Swarte
Joost Swarte tekent, net als vorig jaar, voor het ontwerp en de inrichting van Print Pakt Live tijdens DDW. Op donderdag 25 oktober geeft hij er bovendien een unieke en inspirerende presentatie over tekenen, papier, inkt, en druk.
Stefano van der Knaap & Marco Kokkelkoren
Vandaag de dag kun je drukwerk snel en ogenschijnlijk gemakkelijk laten produceren. Online zijn er mogelijkheden te over. Maar hoe beoordeel je de kwaliteit, hoe weet je wat te kiezen, wat zijn de verschillen tussen de aanbieders? Of hoe benoem je een bepaalde vouwwijze, afwerking, papierkwaliteit ? Hoe leg je het een klant uit of hoe communiceer je met een drukker of misschien zelfs met een binder? Waar moet of kun je opletten? Lenoirschuring spijkert je tijdens de Dutch Design Week in sneltrein vaart even helemaal bij en brengt je even op de hoogte over kleurconversies, coated of uncoated, diverse bindwijzen, vouw- en inslagschema’s. Stefano van der Knaap & Marco Kokkelkoren kunnen er uren over praten en je inspireren met praktische en bijzondere voorbeelden.
Erwin Koerts
Erwin Koerts, technisch-directeur van drukkerij Aeroprint, praat aan de hand van drukwerk over zijn ervaringen met ontwerpers en de manier waarop zijn bedrijf omgaat met veeleisende projecten, om zo tot een perfect resultaat te komen. Creative design stelt eisen aan het maakproces. Om ideeën uit te voeren is creativiteit nodig en producenten moeten bereid zijn mee te bewegen met ontwerpers. Maar er is meer nodig. Koerts praat over ‘stretching’, een concept dat vrijwel alle barrières tussen bedenker en maker wegneemt.
Marchelma van Breugel
De PapierClinic laat je navigeren door het gekmakende aanbod van papier. De clinic vult met toegankelijke tests de gaten op in je kennis. Je gaat samen papier uitproberen! Dertig eigenschappen in dertig dozen. Papiermonsters, instrumenten en voorbeelden helpen je de specifieke eigenschappen te begrijpen. Zelfstandig papierkundige Marchelma van Breugel (Snpr, Gouda) maakt slim gebruik van restauratietechnieken en hanteert bij het uitvoeren van restauraties kennis van hedendaagse papiersoorten.
De derde editie van Print Pakt Live brengt een primeur naar Eindhoven: we exposeren ditmaal ook de volledige selectie van de Best Verzorgde Boeken 2017 tijdens de Dutch Design Week.
De vakjury selecteerde begin dit jaar de 33 Best Verzorgde Boeken uit Nederland uit 342 inzendingen. De boeken zijn beoordeeld op hun onderscheidend vermogen op het terrein van inhoud, ontwerp, beeldbehandeling, typografie, materiaalkeuze, druk en bindwijze.
Print Pakt daagt alle KVGO-leden uit om een prachtig setje kaarten aan te leveren van 10 bij 15 centimeter met een mooi, inspirerend en liefst verrassend ontwerp. Uitgevoerd met bijvoorbeeld speciale inkten, een fraaie veredelingstechniek of op bijzondere papiersoorten. De voorkant is nadrukkelijk bedoeld als inspiratiebron (en dus niet als reclame-uiting), waarmee u ontwerpers op nieuwe ideeën brengt over grafische mogelijkheden. Op de achterkant de gebruikte techniek of papiersoort (in maximaal 90 woorden) en uiteraard de adresgegevens, zodat de geïnteresseerde DDW-bezoeker weet waar hij of zij de makers kan bereiken.
De kaarten kunnen door de bezoekers worden meegenomen of – gratis – worden verstuurd. PostNL neemt, net als in 2017, de verzending voor zijn rekening. Met ‘Op de kaart’ geven drukkers en ontwerpers hun gratis mee te nemen visitekaartje af.
Wat valt er nog meer te beleven? Laat je visitekaartje, of naam en e-mailadres achter en abonneer je daarmee op de kosteloze, wekelijkse nieuwsbrief van Print Pakt. Stop de Print Pakt Live Paper-trail in je zak en start je eigen rondleiding langs de grafische topstukken die elders op de Dutch Design Week te vinden zijn.
Het KVGO organiseert op dinsdag 23 oktober samen met SintLucas voor leden een sneak preview op de toekomst. ’s Ochtends een inspirerende sessie in het gebouw van SintLucas, daarna via een tussenstop bij Print Pakt Live de kans om de Dutch Design Week te bezoeken.