Negen workshops zijn er tijdens Print Pakt Live op het Kennisplein in Gorinchem mee te maken. Bekijk het programma en doe mee.
Dinsdag 14 maart
14.00 uur
Jos Steutelings, VIGC
Online print als extra verkoopkanaal
Er zijn nogal wat grafische bedrijven die een achterstand hebben op het vlak van e-commerce. Er wordt nog te veel vanuit een conventioneel model gedacht. De mogelijkheden die web-to-print biedt, worden onvoldoende onderzocht. Een inhaalbeweging is noodzakelijk als bedrijven op termijn hun marktaandeel willen veiligstellen of – beter nog – uitbreiden.
15.00 uur
Peter Villevoye, GLU
Nagelnieuw in InDesign, Photoshop en Illustrator
We informeren ons de hele dag: op paper en via onze schermen. Nieuws, berichten, e-mails, memo’s, blogs, websites, apps; onze beeldschermen staan er vol mee. Wat zijn de nieuwste gereedschappen waarmee je handiger en sneller al die informatie verwerkt tot aantrekkelijke pagina’s op papier of digitaal? Blijf niet hangen in de vertrouwde sneltoetsen, maar vindt snellere en betere trucs.
16.00 uur
Toob Alers, vkgo
Social media een verdienmodel?
Als het communicatievak verandert – we gebruiken naast print vele kanalen om te communiceren – moeten we er als grafici toch ook slimmer gebruik van maken? We kijken twee kanten op: hoe realiseren we omzet uit die sociale media als gebruiker? En hoe verdienen we eraan als aanbieder? Toob Alers komt met voorbeelden die werken. Die zijn zoals Toob zelf: ambitieus, eerlijk, eigenwijs, betrokken en creatief.
Woensdag 15 maart
14.00 uur
Pieter Kers & Erik Timmermans, Papier & Karton
Designing backwards
Een prima hulpmiddel om duurzame productie inzichtelijk te maken is de Lifecycle Design Strategy (Lids) van de TU Delft. Deze brengt acht fases van (duurzame) productontwikkeling in kaart. Lids kijkt naar de functie van een papieren product, de materiaalkeuze, het materiaalgebruik, de productietechniek, de distributie, de milieubelasting en de mogelijkheden na de levensduur. Al bij het ontwerp van een product kan worden nagedacht over het einde van de levenscyclus.
15.00 uur
Peter Villevoye, GLU
Projectmatig en mobiel werken
Voordelen van een papieren publicatie zijn nog steeds het grote gebruiksgemak, de variatie in formaten en de eenvoudige mobiliteit. Maar papier kent ook beperkingen: zelden actueel, geen rijke media zoals audio/video en kan flink wat wegen. Na vijfduizend jaren papier en vijf eeuwen drukwerk krijgen veel vertrouwde papieren publicatievormen flinke concurrentie van die digitale glazen plankjes. Hoe realiseer je in die brede stroom projecten op tijd en ook nog eens voor uiteenlopende media?
16.00 uur
Eddy Hagen, insights4print.ceo
Printing beyond paper
Er worden grote kansen voorgespiegeld in sign, printed electronics, 3D printing en augmented reality. Maar wat vragen uw klanten? Wat is er nodig om in die segmenten actief te zijn, bijvoorbeeld als het gaat om het installeren bij grootformaat sign, of – de andere kant op – juist een grote nauwkeurigheid te realiseren bij printed electronics? Welke evoluties zijn er in die markten? Analist Eddy Hagen van insights4print.ceo zoekt samen met de deelnemers naar antwoorden.
Donderdag 16 maart
14.00 uur
Patrick Verkaart
Folders na de Ja/Ja
Zodra de Ja/Ja-wetgeving wordt geïntroduceerd zal het folderlandschap drastisch veranderen. In 2016 heeft Spotta in samenwerking met Direct Research en Perspective grootschalig marktonderzoek onder consumenten en adverteerders gedaan om meer zicht op dit folderlandschap te krijgen. De resultaten van dit onderzoek zullen worden gepresenteerd, waarbij Verkaart de visie van Spotta op de online en offline foldermarkt uit de doeken doet.
15.00 uur
Peter Villevoye, GLU
Krachtig trio: print, website en digitale publicaties
Adobe lanceerde in 2015 Digital Publishing Solution. Hoe maak en verrijk je bladen, folders, illustraties met interactie en navigatie? Denk aan web-koppelingen, knoppen en andere media, zoals fotogalerijen, panorama’s, audio/video, web-layers en 3D-objecten.
16.00 uur
Albert Noppen & Richard Leloux, OCI
Het innovatielab
Studenten hebben een frisse kijk op de mogelijkheden van grafische ondernemers voor nieuwe producten en diensten. OCI start een programma met hogescholen, onder andere met het Publishing Lab van de Hogeschool van Amsterdam, waarin studenten werken aan innovatievragen van bedrijven. Een idee of concrete innovatievraag? Ga in gesprek met Noppen & Leloux om te kijken hoe ze die gaan invullen.
Kijk op de website met het complete programma op het Kennisplein tijdens de beurs. Videoclips, muziek, de premediaprof & veel meer.