De coronacrisis is een uitgelezen moment gebleken voor veel Nederlanders om (weer) een boek te lezen. Dat blijkt uit onderzoek. Ruim de helft van de Nederlandse consumenten las tijdens de lockdown een boek, e-book of luisterde naar een luisterboek, terwijl 43 procent koos voor het kijken naar streaming diensten zoals Netflix.
Het lezen van papieren boeken staat in de top 10 van populairste vrijetijdsbestedingen tijdens de ‘lockdown’. Uit consumentonderzoek, uitgevoerd door marktonderzoeksbureau Team Vier, blijkt dat de #ikleesthuis-campagne van de boekensector hier een belangrijke rol in heeft gespeeld.
Meer boeken verkocht en uitgeleend
“De actie heeft aangezet om te gaan (her)lezen, meer boeken te kopen en boeken te lenen”, aldus het CPNB. “In de afgelopen drie maanden lag het aantal uitleningen van e-books bij de online Bibliotheek 70 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar en dat van luisterboeken ruim 130 procent. De omzet van de boekverkoop met 1% gestegen (alleen Nederlandstalige boeken) in vergelijking met dezelfde periode in 2019. De fysieke boekwinkel profiteerde daar helaas minder van. Zij hadden in deze periode te maken met een omzetverlies van 24 procent, online groeide de omzet met 33 procent.”
De basis van de #ikleesthuis-campagne werd gevormd door diverse uitingen op social media, in print, online, buitenreclames (aangeboden door JCDecaux) en op radio en tv (gedeeltelijk gratis zendtijd van Ster). De uitingen van de #ikleesthuis-campagne hebben miljoenen mensen bereikt. De campagne werd zowel door het collectieve boekenvak als door individuele boekwinkels, uitgevers en bibliotheken uitgedragen.