Op een gemiddelde dag leest 28 procent van de dagbladlezers de editie digitaal. Dat blijkt volgens brancheorganisatie NDP Nieuwsmedia uit de nieuwste NMO Print & Merken Monitor (NPMM). Daarin is naast de gedrukte krant nu ook het bereik van de digitale editie van de krant opgenomen.
“Het lezen van de digitale editie van de krant heeft een grote vlucht genomen”, aldus NDP Nieuwsmedia. “Van de 4,6 miljoen dagelijkse krantenlezers leest inmiddels ruim een kwart de digitale kopie van de krant.”
“Op een gemiddelde dag leest inmiddels 28 procent van de dagbladlezers de editie digitaal. Dat staat voor 1,3 miljoen dertienplussers. Het grootste deel van deze groep leest de krant op die dag uitsluitend digitaal. Een kleiner deel leest de digitale editie in combinatie met print.”
Door aanvullend het bereik van de digitale edities in het onderzoek op te nemen, is het bereik van dagbladen aanzienlijk groter dan in de voorgaande printrapportages. “Voor alle dagbladen samen is het netto bereik inclusief de digitale editie nu 808 duizend (21,5 procent) hoger dan zonder deze uitgaven.”
Aanvullend onderzoek van Ipsos in opdracht van NDP Nieuwsmedia laat zien dat digitale kranten voor de gebruikers unieke kwaliteiten hebben. “Ze kunnen hun vertrouwde nieuws overal en altijd bekijken; de digitale editie is dus handig voor onderweg. Men waardeert verder de kwaliteit, de diepgang en de doorzoekbaarheid. De bevindingen over deze drijfveren om de krant digitaal te lezen, komen binnenkort beschikbaar.”