Brancheorganisatie KVGO zet kanttekeningen bij de invoering van de ja-sticker in verschillende Nederlandse gemeenten. Volgens KVGO-directeur Bram ter Beek is papier juist ‘een prachtig circulair product’.
Op de vroege vrijdagochtend van 8 oktober zat KVGO-directeur Bram ter Beek live in de uitzending van het NOS Radio 1 Journaal. Hij reageerde daar op de milieu-argumenten van Mariska Joustra van Milieucentraal rond de invoering van de ja-sticker door gemeenten.
Ter Beek ging onder andere in op het zogenaamde ‘waterbedeffect’. Dat houdt volgens het KVGO in dat retailers, die voor 10% van hun omzet afhankelijk zijn van folders, naar nieuwe wegen zoeken om de consument te bereiken. “Er wordt met zeer beperkte redactionele content een nieuw huis-aan-huis-blad verspreid dat niet meer is dan een ‘wrap up’ van een aantal folders. Dat huis-aan-huis-blad komt nu ook terecht in de brievenbussen van consumenten die voorheen hebben aangegeven geen reclamedrukwerk te willen ontvangen. Dat is pas echte verspilling.”
Ter Beek benadrukte eveneens het hoge landelijke inzamelpercentage (ruim 90%) van oud papier. Hij noemde papier een ‘prachtige circulaire product’. “Papier is een grondstof en géén afval, een papiervezel is minimaal 25 keer te hergebruiken”.
Het ‘opt-in systeem’
Het KVGO legt het nieuwe, zogenoemde ‘opt-in-systeem’ uit. ‘Dat betekent dat inwoners expliciet om ongeadresseerd reclamedrukwerk moeten vragen, als ze dat willen ontvangen. Een huishouden moet in dat geval een zogenoemde ja/ja-sticker plakken op de brievenbus. Wanneer er (helemaal) geen sticker is, mag de bezorger geen ongeadresseerd drukwerk in de brievenbus stoppen.”
Het volledige radio-fragment is hier terug te beluisteren. Eerder interviewde Martijn Bink van het NOS Journaal Bram ter Beek bij het KVGO over zijn standpunten rond de milieu-aspecten van de ja-sticker. De uitzending was in het vroege NOS journaal van vorige week vrijdag te zien. Op NPOStart is het korte fragment terug te zien vanaf ca. 2.03 minuten.